MEGO-showcase, Sonar 2003, Barcelona

MEGO-showcase: Sonar 2003, Barcelona

Anmeldt af Rune Geertsen | GAFFA

Tujiko Noriko *****
Pita ****
Kevin Blechdom ****

MEGO fra Østrig udgiver som regel electronica, hvor en ikke ringe del af musikken er decideret støj - et godt eksempel på det var koncerten med Pita, der sendte denne anmelder til tælling. En sump af clicks og cuts blev hurtigt bygget op til en massiv, elektronisk støjbølge, der savede i ørerne og rumlede i maven. Fascinerende, men mere end undertegnede kunne klare.

Ellers havde MEGO valgt at præsentere to skæve, kvindelige indslag. Den lille yndige japaner Tujiko Noriko var uimodståelig med sin naive, nærmest barnlige tilgang til sin laptop. Med konsekvent falsk lillepigestemme sang hun klagende vuggeviser på japansk hen over små psykedeliske electronica-kompositioner. Hvis Björk var japaner og lidt mere forstyrret, ville hun sikkert være som Tujiko Noriko.

Til sidst fik vi dagens skøre indslag med Kevin Blechdom, der ikke er en mand, men en amerikansk kvinde ved navn Kristen Erickson og del af den uforudsigelige duo Blectum From Blechdom.

Der bliver krydset genrer på Sonar, men Kristen Erickson, bevæbnet med en banjo og laptop (!), tager nok førsteprisen med sin optræden: Et sært cabaretlignende foretagende med en blanding af tegneserie-breakbeat og bluegrass. Og når man allerede er så langt ude, så hvorfor ikke lave en coverversion af Whitney Hustons ”I Will Always Love You” og gentage sangens klimaks - der, hvor Whitney stiger en halv tone og virkelig FØLER - otte-ti gange, hver gang med et hak op ad tonestigen, indtil der kun var en hysterisk skrigen tilbage. Publikum skreg af grin. Skørt.