KRS-One: Train, Århus

KRS-One, Train, Århus

KRS-One: Train, Århus

Anmeldt af Kim Rosenkilde Nielsen | GAFFA

Billede: Kim Rosenkilde Nielsen

Mandag aften indtog hiphop-legenden KRS-One, aka the teacher, aka the blastmaster, aka Kris Parker, for første gang i 13 år en dansk scene. Med Per V. som opvarmning og DJ Static som in-house dj, var der lagt i ovnen til en aften med hip-hop af høj karat.

KRS-One har sine rødder i hip-hoppens vugge i South Bronx, New-York, og han kan ikke bare regnes for denne aftens hovednavn, men som et hovednavn inden for hiphop i det hele taget. Lige siden han som en del af Boogie Down Production var med til at udgive ”Criminal Minded” i 1986 og frem til hans seneste album ”Keep Right”, har KRS-One både været toneangivende i forhold til hiphoppens musikalske udtryk og i forhold til definitionen af hiphop som livsstil og filosofi.

Per V. nåede at spille fire numre fra sit soloalbum ”Vers 1.0”, der kom på gaden for en måneds tid siden. En god lille appetiser for dem, der endnu ikke har stiftet nærmere bekendtskab med dette kreative og intelligente album, og for dem, som kendte det i forvejen, var det godt at se dem udført med den energi, som har kendetegnet Per V.'s liveoptrædener lige siden de gamle Sund Fornuft-dage.

Selv om Train var et godt stykke fra at være fyldt, så skabte publikums tydeligt høje forventinger en spændt og intens stemning, som blev matchet lige fra det øjeblik, KRS-One trådte ind på scenen sammen med sin højtråbende back-up Busy-Bee. Efter et par indledende manøvrer fik lydmanden besked på at skrue volumen op på tusinde (mindst), et niveau, som blev holdt hele vejen igennem, uanset hvor meget bassen forvrængede. Så gik det for alvor løs med at pumpe publikum op, og da ”Tha Sound Of Tha Police” kom som det tredje nummer, havde de publikum i deres hule hånd. Og her blev det fastholdt den næste halvanden times tid. Størstedelen af koncerten tog form som et langt medley, hvor der kun blev spillet et enkelt vers af hvert nummer. En smart måde at komme vidt omkring i et repertoire, der har så meget at byde på, som det er tilfældet med KRS-Ones, men samtidigt også frustrerende ikke at høre de enkelte numre fuldt ud.

Showet var alt i alt lige så professionelt udført, som man kunne forvente det af en mand med KRS' erfaring. Der var masser af hardcore rap, der var freestyle og der var dj-lir af allerbedste skuffe. Og da fire lokale breakere blev hevet op på scenen samtidig med, at der blev tagget autografer på alt fra sko til pladecovere, var det lige før, at det lykkedes at få alle hiphoppens fire elementer (dj'ing, mc'ing, break-dancing og graffiti) til at smelte sammen. Herudover blev det at nå ud over scenekanten taget meget bogstaveligt, da KRS gik ned og lavede en del af sit show på gulvet med publikum samlet i en tæt cirkel omkring sig.

At der var så meget presset ind på en meget begrænset tid, gjorde, at det blev en koncert uden noget egentlig højdepunkt, men som tilgengæld holdt en høj og intens stemning hele vejen igennem. Synd og skam, at der sikkert kommer til at gå lang tid, inden manden igen slår vejen forbi Danmark, for ”Kris Reigned Supreme – Over Nearly Everyone”.