Blue Foundation: Pop Up, Rådhusparken, Århus

Blue Foundation, Pop Up, Rådhusparken, Århus

Nogle bands får succes fra den ene dag til den andre. Andre opbygger populariteten støt og roligt, og til disse hører det dansk/engelsk/japanske triphop-eller-det-der-ligner-kollektiv Blue Foundation. Deres selvbetitlede debutalbum fra 2001 fik fine anmeldelser og et nogenlunde salg, og opfølgeren, sidste års "Sweep Of Days", blev så en veritabel kritikerdarling, udløste en Danish Music Award for årets "urban-udgivelse" og en Steppeulv for "årets producer" og fik søreme en guldplade for 20.000 solgte eksemplarer, mere end et år efter udgivelsen. I mellemtiden har Blue Foundation også kørt landevejene tynde, selvom deres musik ikke er den mest oplagte til koncertsituationen. Den kombinerer sang og rap med programmeringer, samples og masser af scratch, men trods alt også "rigtige" instrumenter, og egner sig med sin gennemgående blå tone sig også umiddelbart bedre til tilrøgede klubber langt efter mørkets frembrud end ved højlys dag på den store scene i Rådhusparken ved Århus Festuges Pop Up-arrangement.

Blue Foundation fik dog hurtigt fastslået, at de formodentlig spiller bedre end nogensinde. Undertegnede har tidligere kritiseret bandet for, at de mange musikalske detaljer kan forsvinde i koncertsituationer, hvis ikke lydforholdene er helt i orden, men den slags var der ingen problemer med ved eftermiddagens koncert. Som vanligt live lod Blue Foundation deres numre gå glidende over i hinanden med lange in- og outroer med masser af plads til både finurlige detaljer, flot trompetspil ved Bo Rande, ekstremt hektisk scratch ved dj Tatsuki Oshima og lidt mere guitar end tidligere (nu er sangerinde Kirstine Stubbe Teglbjærg også begyndt at spille guitar, af den minimalistiske støjende slags), tilsat stærke vokaler ved førnævnte Teglbjærg og den engelske rapper MC Jabber. Ganske vist stadig temmelig tæt på henholdsvis Björk/Stina Nordenstam og Massive Attacks 3D, men lad gå, når det samlede musikalske billede er så nuanceret som hos Blue Foundation.

Blue Foundations sange kom langt ud over scenekanten, og gruppen havde da også satset på det lidt mere uadvendte af deres ofte eftertænksomme, drømmende materiale, for eksempel radiohittene "End Of The Day (Silence)" og "Save This Town og det energiske rapnummer "Ricochet". Desværre begyndte solen først rigtigt at skinne, da septetten gik af scenen, men det må opfattes som en dårlig joke fra vejrgudernes side. Fremtiden for Blue Foundation bør i hvert fald være så lys, at de roligt kan tage solbrillerne på.