Figurines: Pop Up, Ridehuset, Århus

Figurines, Pop Up, Ridehuset, Århus

Figurines: Pop Up, Ridehuset, Århus

Billeder: Toke Hage

Den stort anlagte Pop Up-koncert i Rådhusparken i Århus bestod ikke kun af den store scene ved Musikhuset, men også en mindre inde i Ridehuset til de knap så etablerede kunstnere. Blandt disse var eksil-nordjyderne Figurines, hvis to album med hektisk, melodisk guitarrock har givet de unge knøse i starttyverne masser af fornemme anmeldelser og på det seneste også stigende salgstal og en sang, "Silver Pond", som "Ugens Uundgåelige" på P3 i foråret.

Af uvisse årsager var vinduerne i Ridehuset ikke blændet af, så der var masser af lys ind udefra, da ungersvendene gik på scenen klokken 18.45. Ikke ligefrem noget, der lægger op til en intim koncert. Og hvad værre var, så havde nogen fået den idé at lægge scenen langs den ene væg i stedet for i den ene ende (som er vanlig stil på for eksempel Spot-festivalerne), hvilket satte begrænsninger for udsynet, ligesom lyden hurtigt viste sig at være rungende og ulden, hvis man stod ude i siden.

Selve Figurines' musikalske præstationer var der ikke noget at udsætte på. De fire gutter var allerede, da debutalbummet "Shake A Mountain" kom på gaden i foråret 2003, særdeles godt sammenspillede, og i dag har de så et par års hår mere på brystet og tilmed indkørt en femte mand, guitaristen og programmøren Malthe Fischer, også medlem af et andet, nyere nordjysk band Oh No Ono. Ja, apropos hår, så har forsanger Christian Hjelm tilmed tillagt sig et Junior Senior-associerende overskæg. Meget spøjst.

Sådan gik det over stok og sten med hurtige guitarrocknumre fra de to album med slet skjult amerikansk inspiration – og accent – til publikums store tilfredshed. Men så, hov! To tredjedele inde i koncerten skete der noget med bassist Andreas Tofts instrument. To strenge sprang pludselig, og bassisten forlod scenen, tilsyneladende på jagt efter en ny bas – ærgerligt, at det ikke var D-A-D Jam, han spillede i – mens Kristian Hjelm gav sig til at padle, som var han ved at krydse Atlanten. Efter småpinlig tavshed kastede gruppen sig ud i et par akustiske ballader, hvor bas-manglen ikke var så påfaldende. Da der efter ti minutter stadig ikke var spor af hverken bas eller bassist, gav Figurines sig så til at spille den countrypåvirkede up-tempo-sang "Ghost Towns" og prøve at se gennem fingre med bas-løsheden. Og det lykkedes overbevisende, selvom der selvfølgelig manglede lidt bund i sangen. I hvert fald fik Figurines ligefrem publikum med på fællessang og reddede dermed de sidste stik hjem. Selvom det da godt nok så noget sort ud undervejs.