Kloak : RECession, Katapult, Århus

Kloak , RECession, Katapult, Århus

Kloak : RECession, Katapult, Århus

Et helt almindeligt, stille og roligt rockband går på scenen. Forsanger Anders Jørgen Mogensen er iført en pæn lilla cardigan og sorte briller, og alle drikker kildevand. Få sekunder efter eksploderer den pæne overflade, og koncerten er i gang. Første nummer er ”Boobies,” der låner lidt melodi fra børnesangen ”(Bjerget ligger) Langt ude i skoven.” Der er skruet helt op for hastigheden, og ingen børn vil nogensinde kunne falde i søvn til det her.

KLoAK lyder som vilde dyr i brunst. Alle slags – på én gang. Det er punk, rock, heavy, post-hardcore, fjollet og uforudsigeligt. Bandet blev dannet i 1998 i Billund, Jylland. Siden har de udgivet to albums: ”A True Bohemian Revolutionary” på DRUG(S) i 2003 og ”A Boy Getting Pregnant” på Escho i 2006. Dertil et par demoer og singlen Boobies/Spaniel for at fejre deres 10-års jubilæum i 2008. Under samme paraply står blandt andre Düreforsög fra 90’erne og Plök, der også spiller på RECession. KLoAK burde i øvrigt sætte sig sammen med Plök over en dejlig molotovcocktail og finde ud af, hvad deres genre hedder i ét ord.

Mogensen danser som en guldfisk i en blender, og koncerten har stor underholdningsværdi blot i hans bevægelser. Når man lukker øjnene, skulle man tro, han var langhåret, langskæget og tatoveret, skønt hans vokal kommer langt mere omkring end de fleste metal-forsangere. Teksterne er en blanding af engelsk, dansk og brøleabe og handler muligvis om noget. Ved ikke, om det er meningen, man skal tage KLoAK alvorligt, men det er i hvert fald overraskende nemt. Kan man tage poppens yndlingsomkvæd ”la la la” og sætte sammen med tunge, mørke guitarriffs og en alvorlig omgang tromme? Det kan man åbenbart godt, og det lyder slet ikke dumt.

”Er det et godt teaterstykke?” spørger Mogensen og hentyder til Katapults dagsjob som teater. ”Melodrama?” Han stiller sig med ryggen mod publikum. Det er sådan set lige meget, hvilken vej han vender, han har karisma fra alle sider.

Sidste nummer er ”Spaniel” og bliver dedikeret til alle, der har hunde. Mogensen finder sin indre møgkøter frem og hyler sig igennem det sidste stykke af en imponerende, mærkelig koncert. RECession er til for bands som KLoAK.