Hjaltalín: by:Larm, Oslo (Mesaninen)

Hjaltalín, by:Larm, Oslo (Mesaninen)

Hjaltalín: by:Larm, Oslo (Mesaninen)

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

Hjaltalín er normalt et ni-mands orkester, men live-opsætningen kan variere. Aftenens koncert på Mesaninen i Folkets Hus i Oslo - på en meget lille scene, gav kun plads til seks bandmedlemmer, og hvilken forunderlig blanding af genre og musikalske elementer?! Den islandske tone opsluger genrer fra symfonisk kammerpop til indierock. Trommerne buldrer, stamper og hakker løs i højt tempo, mens keyboardet simulerer en storladen flygel-lyd, og så består blæsergruppen af præcis én fagot. De to forsangere synger som oftest duet - sammensat af en høj herrevokal og en underskøn, ren sopran - mens sangmaterialet er opbyggeligt og skifter tempo og stemning flere gange i hvert nummer.

Signaturnumrene fra debutalbummet, "Sleepdrunk Sessions", er "Traffic Music" og særligt "Goodbye July" - sidstnævnte som starter symfonisk, men skifter stemning mod støjende indierock, inden den kvindelige forsangerinde afbryder med en gennemskærende, langsom islandsk nær-traditionel folkesang som intermezzo, inden vi igen vender tilbage til nummerets vers og omkvæd. Hjaltalín ligger for tiden på hitlisten i sit konkursramte hjemland med den islandske "Thu Komst Vid Hjartad Í Mér", hvis omkvæd forsangeren med svær islandsk accent på engelsk oversatte til noget i stil med: "Da du kom ind i livet mit // rørte du ved mit hjerte // og intet blev det samme igen" under koncerten. Det nummer er festligt i en sådan grad, at det nærmest er Melodi Grand Prix-materiale. Det er ikke per se et kompliment, men live er det et fint medrivende nummer.

De øvrige Hjaltalín-kompositioner eksellerer i forhold til "Thu Komst" ved at være sammensatte af instrumenter, musikalske elementer og genrer, men bandets styrke viser sig primært i numrenes skift i stemning, hvor det fine og symfoniske altid modsvares af en mørk melankoli. Koncerten var veldisponeret og varede præcist 30 minutter. Islændingenes rene kammerlyd erstattes live af en støjende energi - og der er stor forskel på plade- og koncertoplevelsen. Begge kan anbefales.