Morten Okbo : Teater Katapult, Århus

Morten Okbo , Teater Katapult, Århus

Morten Okbo : Teater Katapult, Århus

Sangeren og sangskriveren Morten Okbo udgav for en måned siden albummet "Græsklart", hvor han har sat musik til digte af den meget roste lyriker Ursula Andkjær Olsen, der også læser op undervejs på albummet. Denne aften skulle han så præsentere sangene live, hvilket skete i hyggelige og intime rammer på Århus' unge teater Katapult.

Ursula Andkjær Olsen glimrede desværre ved sit fravær grundet sin status af nybagt mor, men ellers var holdet fra albummet mødt frem. Og vi fik også lidt lyrikoplæsning, denne gang af kunstneren og forfatteren Henrik Have, der fremførte egne, udmærkede, ofte eksperimenterende og ganske underholdende digte, inden musikken tog over.

Holdet fra "Græsklart"-album er ud over Morten Okbo guitaristerne Anders Pedersen og Janus Bechmann, bassisten Henrik Poulsen, organisten Rasmus Stenholm og sangerinden Kristina Holgersen. Den opmærksomme vil nok have opdaget, at trommerne mangler, og der var da heller ikke trommer på de afdæmpede, langsomme, blåtonede og folk-inspirerede sange. De swingede nu alligevel en smule til tider, men ellers var fokus naturligt nok lagt på lytteoplevelsen for det siddende, lydhøre publikum, og heldigvis kunne de stærke tekster tydeligt høres. Kristina Holgersen sang næsten lige så meget som Morten Okbo, og ofte gik deres stemmer op i en højere enhed i skøn samklang, mens deres vokaler andre gang havde mere karakter af call-response.

Ud under Okbo og Holgersen spredte sig et smukt lydtæppe af akustisk og elektrisk guitar og slide- og dobro-ditto, mandolin og heftigt Hammond B3-orgelspil, der gav visse associationer til Thomas Koppel og Savage Rose. Det lød ærlig talt særdeles udmærket, og skulle man af en eller anden grund have været i tvivl om, at Morten Okbo på "Græsklart"-albummet havde allieret sig med yderst habile musikere, ja, så fik man da den tvivl manet effektivt i jorden ved koncerten. Musikerne fik også lov at give den ekstra gas i den blues-inspirerede "Lad Mig Komme Hjem", hvor både Rasmus Stenholm og Janus Bechmann fik plads til at give lange, sjæleudkrængende soloer. Og så kunne man godt se gennem fingre med, at sangen ifølge Morten Okbo var den dårligste på pladen.

På sangen "Græs" dukkede Ursula Andkjær Olsens karakteristiske, småhæse og meget engagerede vokal op på bånd til stor glæde for ikke mindst undertegnede, og Okbo & Co. sluttede den knap en time lange koncert af med den spørgende "Sfinx". Nu havde vi hørt samtlige sange fra albummet bortset fra én, "Huller", som ifølge Morten Okbo ellers var pladens smukkeste, og som gruppen også havde indøvet, men som han ikke syntes, han kun spille tilpas godt. Sangen blev derfor droppet, og det var noget af et antiklimaks efter en ellers vellykket koncert, men på den anden side - så kan man jo gå hjem og høre pladen. Og det gør jeg i dette øjeblik. Til stor fornøjelse.

Morten Okbo og Ursula Andkjær Olsen på MySpace inklusive turnéplan.