Oumou Sangare
Seya

Oumou Sangare: Seya

Album / Playground Music
Udgivelse D. 20.02.2009
Torben Holleufer

Det er synd at sige, at Oumou Sangaré har overanstrengt sig, når det gælder udgivelser. Musikken har ført til et liv som business woman i Bamako, hvor hun driver hotel og sælger biler. Synd, for divaen fra Malis Wassoulou-kultur besidder en af verdensmusikkens smukkeste og mest genkendelige stemmer, der parret med hendes fysiske skønhed i den grad formår at skabe opmærksomhed. Men nu er hun her igen, og det så det vil noget.

Pladen her er med Sangaré selv i producerstolen sammen med veteranen Cheick Tidiane Seck og ikke mindst med allestedsnærværende Nick Gold fra World Circuit og hans faste sidekick, Jerry Boys. Vi er altså rigtigt nær Hotel Mandé og folk som Toumani Diabaté og Ali Farka Toure. I hvert fald i ånden og når det gælder den fornemme lyd. Men det skal også med i helhedsindtrykket, at sangene langt hen ad vejen er skåret over samme læst, hvilket selvfølgelig er født ud af trancemusikken, der er særdeles beslægtet med den marokkanske gnawakultur og dens tilbagelænede 6/8-groove.

Der er selvfølgelig deciderede perler på pladen, som hæver sig over det høje gennemsnit. Åbneren "Sounsoumba" med den svævende fløjte og Oumous gudindestemme overlegent ovre det hele, er formidabel musik, ligesom den hurtige "Wele Wele Wintou" har et smittende på kanten af vanedannende flow med guitarlinjer og ngonien, der bare cykler derudad, mens sangerinderne hele tiden lægger op til divaen, som i den grad tager fra. Jeg er også vild med titelsangen med det besættende kor, mens vi vugger mellem to akkorder spillet super funky, mens Oumou Sangare synger som en drøm.

For det er en verdenssangerinde, og hun afleverer med eftertryk i her en strofe, og i takt med at man hører pladen, sætter dens egne trancede tog sig i sindet, mens man fascineres af underskoven af ngoni, djember, fløjter og så videre, der skaber et tæppe af vellyd, over hvilken sangerinderne brillerer.

Unægtelig et comeback, der vil frem.