Soulfly: Posten, Odense

Soulfly, Posten, Odense

Soulfly: Posten, Odense

Det skulle have været en sikker sejr for den odenseanske metalscene, da bookingbureauet Team Karate fredag aften inviterede til get together med thrash-legenden Max Cavalera og Soulfly. Koncerten var den sidste af 56 på bandets ni uger lange Europa-turné, og uden at sige for meget, så blev den noget helt specielt.

Klokken nærmede sig 23. Det var næsten en time siden, amerikanske Incite havde forladt scenen for at give plads til aftenens hovedattraktion: Soulfly. I stedet trådte en slukøret koncertarrangør frem i lyset. Frontmanden Max Cavalera var syg, lød beskeden. Han kom ikke. I stedet kunne publikum opleve et amputeret angreb fra de resterende bandmedlemmer eller få pengene retur.

Mange valgte det sidste.

Massiv indsats

Åbningsnummeret blev "Blood Fire War Hate" fra sidste års "Conquer". Bassist Bobby Burns imiterede Cavalera, alt imens Marc Rizzo rev sig selv og sin guitar heftigt rundt på scenen. Enkelte publikummer fulgte trop, men skuffelsen over Max' fravær var dog ikke sådan at overse. Der skulle mere til. Bandet lokkede med "Prophecy" fra 2003 og monsterhittet "Back to the Primitive" i hælene, og det vækkede håbet om en hitparade i folk. Tatoverede arme rakte i retning af loftet. Gulvbrædderne bølgede, og for en tid gungrede Posten i takt med Joe Nunez' dobbeltpedal. Jo, de tre gutter gjorde en massiv indsats. Afgjort.

Trioens hårde arbejde ændrede dog ikke på, at det var et samlet Soulfly - og i særdeleshed Max Cavalera, publikum var kommet for at se. Udsigten til at få de 200 kroner retur trak i endnu flere. Der blev længere mellem tatoveringerne i salen, mens mosh-pitten skrumpede ind til seks-syv gymnasiedrenge.

I et forsøg på at genvinde terræn skiftede Burns og Rizzo strengene ud med gulvtrommer, og jammede junglerytmer med Nunez. Et par publikummer blev trukket med op. Lige lidt hjalp det. Og gruppen vidste det.

Himmelvendt rutsjetur

Alligevel kaldte de loyale tilhørere på ekstra. Bandet greb dybt i Cavaleras bagkatalog, og serverede Sepultura-klassikeren "Roots Bloody Roots" efterfulgt af "Eye for an Eye" fra Soulflys debut. Undervejs i sidstnævnte blev det dog Rizzo for meget. Med himmelvendte øjne krængede han guitaren af, og sendte den på rutsjetur hen ad gulvet. Ikke mere at komme efter.

Bandet gav alt, hvad den kunne trække, ja. Men uden Max Cavalera, ingen Soulfly. Koncerten var dømt ude, før den begyndte.