Bria Valente
Elixer

Bria Valente: Elixer

Album / NPG Records
Udgivelse D. 10.05.2009
Sohail Hassan

Princes nyeste protogé er arvtager fra andre smukke Minneapolis-forgængere som Appolonia, Vanity og senest Ashley Támar Davis. Hun synger ligesom de andre heller ikke imponerende, men køn ser hun ud, og med Prince til at stå for al musikken borger det jo for en vis kvalitet. Albummet kommer pakket med Princes nye dobbelt-album LotusFlow3r/MPLsound (læs anmeldelse andetsteds). Man betaler faktisk kun for én cd og får 2 ekstra med i købet. Så kan man jo ikke engang tillade sig at klage, hvis Bria ikke er noget for én. Prince har udtalt, at han ikke gad vente på, at Sade kom med et album, så han valgte at skabe sin egen. Men sammenligningen er helt hen i vejret, for selvom Bria prøver at synge sensuelt og forførende på de mange r&b-kærlighedsballader, er det langt fra Sade. Ikke mindst musikalsk, for albummet lægger ud med et par moderne r&b-tracks, som bestemt ikke er dårlige. Det er Prince, når han laver r&b, og det gør han rigtig godt, men som frelst Jehovas Vidne har han det åbentbart bedre med at overlade de lidt for frække tekster til en anden. Som forsvar er Prince kommet med en sand Perle-forklaring. Bria synger jo om en fyr, hun helt sikkert ville blive sammen med resten af sit liv, hvis hun mødte ham. Albummet er ikke ringe, men lyder bare som så meget andet. Danse-nummeret som evt. bliver det, vi skal høre på radioen, er 2 Nite. Et nummer som i øvrigt er helt malplaceret i forhold til resten af pladen, med en supertynd tekst. Ikke desto mindre sikkert det nummer, Bria Valente bliver husket for, inden hun forsvinder ud i glemslen ligesom de andre protogéer.