Petter : Roskilde Festival, Orange Scene

Petter , Roskilde Festival, Orange Scene

Anmeldt af Jesper Buhl | GAFFA

Gennem ærligt, hårdt arbejde fik Petter åbnet Orange Scene med en gedigen hiphopkoncert. Assisteret af DJ Sleepy og en velspillende rytmegruppe - en bassist og en trommeslager - spillede han publikum varme, godt hjulpet af den strålende sol og nyheden om, at der er flere gæster på Roskilde i år end sidste år. Efter en kort instrumental-intro kom Petter, som uden tvivl er mere kendt hinsidan end her i Danmark, på scenen og leverede en gedigen omgang fortrinsvis funk- og soul-inspirerede tracks, som passede godt til varmen og solskinnet. Ganske tidligt fik vi serveret Petters store halvfemserhit, som måske stadig er hans største hit i Danmark, Vinden har vänt fra 1998-debuten Mit sjätte sinne. Her kom publikum for første gang for alvor op at køre, også selv om især anden halvdel af sangen lød lidt gumpetung og energiforladt.

Det blev der dog straks rettet op på med 2001-singlen Tar det tilbaka med en særdeles veloplagt gæsteoptræden af DeePee fra legendariske Rockers By Choice, og herfra var der lagt op til hiphop-fest, dog skæmmet lidt af ellers udmærkede ballader, som ganske enkelt ikke fungerede særlig godt i Orange Scenes bredformat, og lidt vel mange "say ho-o"-øjeblikke.

Pause-tracks, der lige skal give rapperen lidt tid til at få vejret, er normalt ikke det mest underholdende, men her strøede DJ Sleepy og bandet om sig med citater og covers af klassikere som eksempelvis Afrika Bambaataas Planet Rock og Ol' Dirty Bastards Baby, I Like It Raw og fik faktisk underholdt, uden at det blev alt for åbenlyst publikumssleskeri.

Nu var der kortere mellem snapsene. Vi fik en super elektro-pumpende version af Det går bra nu, og så fik vi besøg af ham, som Petter kaldte "The king of Denmark". L.O.C. og Petter leverede sammen et af koncertens headnodder-højdepunkter, og det var tydeligt, at mange blandt publikum huskede Liams triumf på Orange Scene sidste år. Koncerten sluttede med hits som Mikrofonkåt, med en næsten obligatorisk Michael Jackson-hyldest med rap hen over beatet til Rock With You og med en absolut godkendt version af partystarteren Så klart, og Petter fik bevist, at man hverken behøver være dansker eller rockband for at åbne Orange Scene. Man kan arbejde, svede og funke sig til det.