Vampire Weekend: Lollapalooza Festival, Chicago

Vampire Weekend, Lollapalooza Festival, Chicago

Anmeldt af Lars Rønn Olsen | GAFFA

Det er gået stærkt for Vampire Weekend siden udgivelsen af debuten sidste år. Fra ukendt indieband til optrædende på den største scene på en af de største festivaler i verden, påregnes der normalt et halvt årti, med mindre man kan noget helt særligt. Men det kan Vampire Weekend. Med deres varme, luftige, upretentiøse indie-pop er de noget af det mest lyttevenlige, der blev udgivet anno 2008. Det havde mindst 35.000 fans også opdaget, og grønskollingerne fra New York tiltrak et større publikum, end både Depeche Mode og Tool havde gjort aftenerne forinden.

Beskedne, men anspændte indtog bandet scenen og brugte de første godt 20 minutter på at afprøve nyt materiale. Bestemt spændende og underholdende, men desværre ikke helt, hvad de mindre hardcore fans havde forventet, og en mindre udvandring indtraf relativt tidligt i koncerten. Heldigvis for alle os i den "hårde kerne" var resten af koncerten (ligesom deres selvbetitlede debut) en sand hitparade, indledt med "Mansard Roof", og "Cape Cod Kwassa Kwassa" dedikeret til den nyligt afdøde filminstruktør, John Hughes.

Herefter slappede drengene mere af, og så ud til at hygge sig lige så godt som publikum. Frontmand Ezra Koenigs vokal fandt endda sin rette hylde efter en lettere skæv start, og det hele toppede i det usandsynlige højdepunkt "The Kids Don't Stand A Chance", der overraskende nok overgik både "Oxford Comma" og "A-Punk" i dansabilitet.

Alt i alt en glimrende koncert, både for hardcore fans og alle dem, der var dukket op for at se giraffen. Man kan under alle omstændigheder ikke andet end beundre knægtene fra New York, der på godt et år voksede fra at være ukendt til at bære vægten af 35.000 tilskuere på deres skuldre.