Dan Auerbach: Lollapalooza Festival, Chicago

Dan Auerbach, Lollapalooza Festival, Chicago

Anmeldt af Lars Rønn Olsen | GAFFA

Nogle gange hænder det, at stjerner, sol og måne står helt rigtigt, og alt lykkedes. I den bagende hede, der ramte festivalens sidste dag, havde Dan Auerbach og publikum netop en sådan oplevelse. Solen stod lavt bag scenen og oplyste støvet, der i løbet af dagen havde nået 35 graders varme. Luften var tyk af cigarrøg, pot og sved, og fra scenen lød de beskidte toner af Dan Auerbach og The Fast Five.

Hvorfor den primære sangskriver i en succefuld duo skulle føle trang til at lave en soloplade, var et mysterium op til dette tidspunkt. Men akkompagneret af The Fast Five gik det pludselig op for publikum, hvad det er, Dan Auerbach forsøger at opnå med sit selvbetitlede soloprojekt. Det fremgår ikke helt klart af ”Keep It Hid”, men alt hvad Dan Auerbach og Patrick Carney i The Black Keys presser ud af de to instrumenter, opnår Auerbach trefoldigt med fem mand bag sig. Uden at sige et ondt ord om The Black Keys klæder detaljerigheden frem for tempo i den grad Auerbach, der på alle tænkelige måder kommer til sin ret på livescenen.

Showet blev bestemt heller ikke dårligere af, at festivalens tredjestørste scene var overraskende let fremkommelig, da langt de fleste festivalgængere havde taget plads i selskab med Passion Pit, Cold War Kids, eller stod i kø til Snoop Dogg eller Lou Reed. Den ekstra plads generede hverken publikum eller musikere til, hvad der skulle vise sig at blive en af festivalens absolut bedste koncerter. Føler man trang til at nævne højdepunkter, kan ”My Last Mistake”, ”I Want Some More” og ”Street Walkin’” nævnes i flæng, men når sandheden skal frem, var koncerten et stort højdepunkt for de flestes vedkommende.

Dan Auerbach er allerede en højt respekteret musiker som følge af sit virke i The Black Keys. Denne respekt nåede dog helt nye højder i undertegnedes øjne, og så glimrende et album ”Keep It Hid” nu engang er, kan der ikke lægges nok vægt på følgende råd: Dan Auerbach SKAL opleves live.