Samba Touré: Songhai Blues: Homage To Ali Farka Touré

Samba Touré
Songhai Blues: Homage To Ali Farka Touré

Album / Riverboat / Amigo
Udgivelse D. 23.08.2009
Torben Holleufer

Der er ingen tvivl om, at den store afdøde vestafrikanske bluesmand, Ali Farka Touré (1939-2006) har kastet en enorm skygge. Først kom hans protegé Afel Bocoum med adskillige fremragende ting, så fik vi hans søn Vieux, og nu er der en fremragende ting fra endnu en markant guitarist og sanger, der har gået i skole hos Ali Farka Touré. Og ikke nok med det, han har i den grad fået samlet et udtryk, der emmer af de bedste stunder i byerne ved Nigerfloden.

Afel Bocoum gav os sidste år en mesterlig skive tilegnet floden, og Samba Touré lægger sig tæt op af Bocoum i rigdommen af instrumenter - specielt den vidunderlige lokale enstrengede violin - men han har også en egen rullende stil, som lægger sig tæt op ad mesteren selv. Det er faktisk som at få et dugfrisk musikalsk postkort fra dengang, denne var ung og helt fremme på beatet.

Okay, Samba har ikke helt Alis markante stemme, ligesom han ikke har signaturguitaren, men mikset mellem det funkede strengespil og den lækre rytmiske underskov giver et totalt billede af et band, der er endda meget sammenspillet, og musikken kryber frem og åbenbarer sig både som beduinblues og med mindelser til den Bambara-tradition, som de marokkanske gnawa'er altid refererer til. Jeg kan slet ikke vente med at spille "Goye Kurya" for nogle af mestrene i Marokko. Så meget forbindelse er der bare på tværs af Saharas gamle slaverute mange dagsrejser til fods ved siden af kamelerne og med nogle århundreder lagt oveni.

Det er et formidabelt album, som Samba Touré vil indtage den vestlige verden med. En fest i rootsmusik, som virkelig vil noget. Med noget af den samme kant, man finder hos Tinariwen, men samtidig hele tiden tæt på den mand, der hyldes i hver en strofe, og som vi savner alle sammen: Ali Farka Touré. Nyd bare den sidste religiøse hilsen, hvor Ali hilses sammen med den muslimske trosbekendelse, der siger La Illaha Il Allah. Det er rent sufigroove og en regulær lækkerbidsken at slutte af med.

Virkelig god plade fra ny stjerne i svøb.