Victor Démé
Victor Démé

Victor Démé: Victor Démé

Album / Chapa Blues
Udgivelse D. 28.10.2009
Torben Holleufer

Womex-aktuelle Victor Démé har en herligt underspillet måde at levere stor musik på. Der er en egen ydmyghed over musikken, som afspejler den karriere, han har haft frem til denne plade, som af uransaglige grunde først er blevet udsendt i Danmark nu, mens den blev en af sommerens overraskelser i England. Victor Démé er klart fra Vestafrika, nærmere betegnet fra Burkina Faso, som er tæt på Mali, og hans musik har klare referencer til visse Mali-kunstnere, specielt en Habib Koité. For som Koité har Démé formået at have en vestlig tilgang i sit guitarspil og måde at opbygge nogle af sine kompositioner. Som på den sindssygt smukke Djabila, hvor han har skrevet noget, der ligner en international og tidløs ballade.

Victor Démé er oppe i fyrrerne, og er først blevet opdaget nu efter i en menneskealder at have været en godt skjult hemmelighed på klubber rundt omkring i Ouagadougou, Burkina Fasos hovedstad. Han har en egen blues i sin tone, og så har han den lyse og hæse stemme til fælles med en række af områdets store, så som Mory Kanté og Salif Keita. Ikke helt deroppe i de luftlag, men tæt på. Og det passer faktisk fint til hans forfinede akustiske guitar, lidt som hvis en J. J. Cale var landet i junglen ved en skøn fejltagelse.

Så alt i alt er der tale om en plade, som er af den herlige type, der vokser og vokser for hver gennemlytning. En rar skive med vænnesæle og sprøde guitarer og en stemme, der i den grad bærer hver sang hjem. Singer/songwriting i en vestafrikansk virkelighed, som rækker ud og er vedkommende for os alle. På trods af at være sunget på Dioula.

Jeg kan sindssygt godt lide den måde, han af og til giver os de traditionelle instrumenter fra området, som et kildevæld af toner fra balafonen, bare strejf som tager os tilbage og placerer musikken midt i Afrika. For alligevel at lande i det som er det væsentlige, nemlig velskrevne og smukt sungne sange, som holder hele vejen igennem.