Anti Pop Consortium: Musikcaféen, Århus

Anti Pop Consortium, Musikcaféen, Århus

Anti Pop Consortium: Musikcaféen, Århus

Anmeldt af Simon Mikdal Andersen | GAFFA

At New York-gruppen Anti Pop Consortium ikke er vandbærere for klichéfyldt hiphop og trættende metaforer, som man efterhånden er blevet vant til, kan allerede spores ved et hurtigt blik ud over publikum, der langtfra alle emmer af hængerøv og håndtegn. Der bliver leveret en hæsblæsende blanding af moderne elektronisk musik og alternativ hiphop på Musikcafeén denne aften, som bliver skudt godt i gang af et opsigtsvækkende opvarmnings-sæt fra den yderst lovende artist Thavius Beck.

Da produceren Earl Blaize og rapperne Beans, High Priest og M. Sayyid fra Anti Pop Consortium indtager scenen, er lokalet næsten helt fyldt, og der bliver hurtigt dannet en intim stemning omkring koncerten. Mere eller mindre bevidst står folk enten og gynger fra side til side med hele kroppen eller nikker med nakken til lyden af de elektronisk inspirerede og komplekse beats, der ikke bare sættes i gang med et tryk på play-knappen, men spilles ganske live. Der er et hav af diverse elektroniske instrumenter klemt sammen på en retvinklet pult, som deler scenen i dybden, og det er ikke kun Earl Blaize, som med sikker hånd spiller på de mange pads, mpc's og keyboards. Under koncerten veksler gruppens forskellige medlemmer imellem at levere vokal og bidrag til den beatmæssige tilblivelse.

Der bliver igennem koncerten kontinuerligt skiftet imellem sange med rap på og instrumentalnumre, hvor alle fire medlemmer helliger sig brugen af de mange finurlige instrumenter. Til tider virker sidstnævnte del dog en smule som at overvære en lukket jam-session, hvor de fire musikere står vendt væk fra publikum og lader sig opsluge af deres egen musikalske skabelsesproces. Det har helt klart sine fordele, men samtidigt virker det også hæmmende på den direkte kontakt imellem tilhørerne og de optrædende, som ellers er et af hiphoppens absolutte varemærker. Efter de fleste instrumentelle indslag forsøger M. Sayyid dog også at bekæmpe denne mangel med det tilbagevendende retoriske spørgsmål "Denmark, whats good?", der straks medfører en positiv reaktion fra publikum.

På denne aften titter et tilbagevendende problem med hiphop-koncerter også momentant frem: at det ofte kan være svært rigtigt at høre, hvad der bliver rappet – og måske specielt når man har at gøre med et så stort og avanceret lydbillede, som Anti-Pop Consortium leverer. Taget i betragtning af, at gruppen spillede mange nye numre fra deres seneste album "Fluorescent Black", kan man godt ønske sig en klarere vokallyd, så det ikke kun er den gyngende flok fans helt oppe foran, der har mulighed for at få det hele med. Men dette er ikke et overskyggende element på en aften, hvor man sagtens kan fornemme, at hver enkelt rapper har sit helt eget karakteristiske og særegne, men samtidigt utroligt varierede flow og måde at gøre vokalen til en inkorporeret del af musikken på.

Et stykke inde i koncerten begynder monitorerne at feede så meget, at M. Sayyid midt i et vers beder om at få stoppet beatet. Der er i et kort øjeblik en ganske nervøs stemning og larmende tavshed, før rapperen med en a capella begynder sit vers forfra. De to andre rappere falder hurtigt ind og leverer understøttende vokaler, og derpå begynder produceren langsomt, men sikkert at bygge beatet op fra grunden igen. Her viser APC tydelige tegn på overskud, musikhåndværkerevner og en vis opøvet professionalisme. De lader sig ikke slå ud af lidt tekniske problemer, men vender situationen til deres fordel. Denne situation er samtidig en af de få, hvor man virkeligt mærker, at de kommer helt ud over scenekanten og fanger alle publikummer i det lavloftede lokale.

Med et veludført set beviser APC endnu engang, at de ligger et helt specielt sted imellem nyere elektronisk musik og klassisk hiphop. Efter at have forladt scenen får taktfaste klapsalver og tilråb fra publikum medlemmerne af Anti Pop Consortium til at indtage scenen igen og slutte fornemt af med ekstranummeret "Capricon One".

Anti Pop Consortium spiller på Loppen i København 2. marts 2010