Bebel Gilberto
All In One

Bebel Gilberto: All In One

Album / Universal Music
Udgivelse D. 20.12.2009
Torben Holleufer

Der har altid været noget særligt ved Bebel Gilberto. Okay, som datter af Joao Gilberto - ham, som sang Jobims herlige bossanova-klassikere på den berømte plade med Stan Getz - samt en mor, der er søster til Chico Buargue, har hun fået det hele ind fra barnsben. Alligevel har hun lige skullet finde magien, og den kom, da hun for godt ti år siden kom i stald hos det belgiske Crammeds underlabel Ziriguiboom og sammen med den serbiske lydmagiker Suba nåede at være med i det korte eventyr, hvor et nyt blend af bossa, samba og electronica så dagens lys. Det resulterede i en vidunderlig skive, Tanto Tempo, som for alvor satte streg under, at Bebel er andet end fars pige.

Bebel Gilberto har nu forladt det belgiske label og er at finde på farens gamle label, det mytiske amerikanske Verve. Ligesom hun har fundet især to baser, fra hvilke hun har øst-inspiration, nemlig Bahia og Jamaica. Før var hun i den grad forbundet med Sao Paulo. I Bahia er det - selvfølgelig, fristes man til at sige - den allestedsværende Carlinhos Brown, som sætter sit præg, og på Jamaica har Bebel ikke bare fået en lyd, men har også en af de gamle Bob Marley-sange med i hatten, den vidunderligt drømmende Sun Is Shining. Og i Bebels version skinner solen helt uden den sørgmodighed, som prægede Bobs version.

Bebel Gilberto har langtfra en af de skelsættende stemmer i brasiliansk musik, men hun kompenserer for alle pengene ved at iklæde sit lavmælte og klart smukke sangforedrag et strejf af en let brise af velvære, som gennemsyrer alt, hvad hun rører ved. Ligesom sangvalget er smagfuldt, mestendels henes egne ting, men også den formidable The Real Thing, som Stevie Wonder skrev til Sergio Mendez, og som lyder som et udtog fra en James Bond-film i en grad, så den må blive et hit. Dertil sågar en sang fra farens lager, hvor Bebel Gilberto ovenikøbet får hjælp af barnebarnet til den store Jobim, Daniel. Family business, så det forslår.

Det er tydeligt, at det forpligtende skifte til Verve bekommer Gilberto vel. Der er et vidunderligt og personligt flow over pladen, som både peger tilbage til herkomsten og har sin egen tid med. Samt en ren lise her midt i sne og kulde. Med alle de brasilianske dyder intakte og et ufejlbarligt hold af gode sange i den rette indpakning har Bebel Gilberto givet os et album, der uden sammenligning er hendes bedste.