Hardinger/Thorup: Folkets Hus, Struer

Hardinger/Thorup, Folkets Hus, Struer

Hardinger/Thorup: Folkets Hus, Struer

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

De gamle Shu-bi-dua-drenge Michael Hardinger og keyboardspilleren Jørgen Thorup havde samlet et band omkring sig blandt andet med Bosse Hall Christensen, som også var med i Shu-bi-dua, på trommer og guitaristen B-Joe. De havde smidt udstyret i en kassevogn i København tidligere på dagen og stod nu på scenen på deres forårsturnéstart i Folkets Hus i Struer, hvor ingen af dem mente, de havde spillet før.

Salen var pænt fyldt, og jeg var næppe den eneste, der ikke helt vidste, hvad vi kunne forvente os af denne koncert. Hardinger/Thorup har mest gjort det i singleudgivelser de seneste mange år, Bosse har ikke spillet trommer i mange år, fortaltes det fra scenen, og B-Joe har jeg ikke hørt fra siden 80'erne, hvor han gjorde indtryk med sit eminente energifyldte heavy-guitar-spil.

Det viste sig da også at blive en lidt for blandet landhandel vi blev præsenteret for i løbet af aftenen, hvor hovedparten af sangene dog var gamle Shu-bi-dua-sange tilsat forvrænget guitar.

Første sang, der var en kærlighedserklæring til vort fædreland, lovede dog ganske godt. Sangen "Snapshot Af Danmark", som netop er en af de omtalte Hardinger/Thorup-singler. "Kan du ikke se, det er her, det sner, så er du et fjols", blev der sunget, og de noget klodsede rim blev som så mange gange i løbet af aftenen reddet hjem af B-Joes ualmindeligt velpladserede guitarspil, der gav popsangene et solidt spark i røven.

Vi fik Shu-bi-dua-sangen "Nam Nam" med den velkendte Bo Diddley-rytme, der dog tøffede noget gumpetungt af sted, inden vi fik en engelsk sang "How Long Has This Been Going On". Vi røg en tur til Shubbernes "Coffieville" inden vi fik en akustisk opsætning af Jørgen Thorups sang "Når Du Tager Herfra". Med B-Joes eneste sang "Good Time For Losers", fra hans seneste plade af samme navn, blev niveauet hævet væsentligt.

Inden pausen fik vi "Walkman 09", som Hej Matematik gjorde landskendt igen på deres første plade.

Andet sæt startede ud med "Generatorboullion", et godt gammeldaws rockhit, der passede fint til Bosses træge trommespil. Undersættelser af klassiske engelske og amerikanske rockhits blev jo som bekendt Shu-bi-duas varemærke de første mange plader.

"En Sang Til Dig" var en flot ballade, som løftedes af B-Joes følte guitarspil. Vi fik "Fed Rock", uden at det for alvor blev fedt og nogle pjattede ligegyldigheder af sange som "Feber" og "Gør Som Du Vil".

Som ekstranummer fik vi derimod en forfriskende dejlig udgave af "Står På En Alpetop", hvor bandet virkeligt spillede på sit bedste og publikum deltog i kraftfuld fællessang, inden bandet pakkede sammen med Elton John-hittet "Saturday Night's Alright For Fighting."

http://www.hardingerthorup.dk under "kalender 2010" finder du Hardinger/Thorups turnéplan.