Sade
Soldier Of Love

Sade: Soldier Of Love

Album / Sony Music
Udgivelse D. 08.02.2010
Ole Rosenstand Svidt

Bandet Sade med den karismatiske sanger og sangskriver Sade Adu i forgrunden opnåede allerede legendestatus efter de tre første album. Sade har ikke udgivet noget siden 2000, men er nu efter ti års pause tilbage med samme opsætning som på debuten. Dette er kun det sjette studiealbum i deres 25-årige karriere, men rækken af klassiske hits har gjort dem til hver mands eje. Forventningerne til denne sene opfølger er derfor store. Lige fra starten af det bliver man glædeligt overrasket over at Sade, trods det at hun er 50 i dag, ikke har mistet den varme glød i stemmen. Den forføreriske søvnigt smukke vokal er helt intakt. Albummet lægger stærkt ud med The Moon And The Sky, som er klassisk Sade i topform. En iørefaldende ballade, smukt komponeret, spillet, skrevet og sunget. Temaet er som sædvanlig for Sade uovervindelig kærlighed. Temaet er det samme på den udmærkede anden skæring, titelnummeret Soldier Of Love, men som noget nyt er musikken her afstemt til temaet med militærmarch-trommer og skudsalve-agtige guitar-riff. Det reggae-influerede Babyfather imponerer ikke rigtigt, mens Skin kun lige går an. Resten af albummets kun ti numre er smukke ballader, men knap så magiske. Selv har Sade udtalt, at hun ikke nødvendigvis synger, hvis hun ikke har noget på hjerte. Det er jo utroligt prisværdigt. Hvis bare alle kunstnere fulgte samme råd. Men vi kyniske musik-forbrugere dømmer jo bare efter resultatet. Kunstneriske inspirations-pauser eller ej: Sade opnår ikke samme fine resultat som på de første album. Som fans er vi dog glade for at opleve bare lidt mere af den stille storm.