Jónsi
Go

Jónsi: Go

Album / EMI
Udgivelse D. 05.04.2010
Michael Jose Gonzalez

Islandske Jón "Jónsi" Birgisson er bedst kendt for sine vokale indslag på enten islandsk eller det hjemmelavede sprog Hopelandic i front for Sigur Rós. I juli udgav han sammen med kæresten Alex Somers albummet Riceboy Sleeps, men med Go udsender han nu sit første deciderede solo-album. Det drillende og fløjte-baserede åbningsnummer Go Do serverer den velkendte stemme i nye omgivelser, mens der på et nummer som det smukke Hengilas ikke er den store forskel på Jónsi solo og Sigur Rós. Der er for en del af pladens vedkommende stadig tale om sfæriske numre, der langsomt men støt bygges op for at stige i drømmende intensitet. Flere af sangene er lettere tilgængelige end Sigur Rós' materiale, men den største forskel er dog, at Birgisson har lagt islandsk og sit hjemmebryggede vokabularium på hylden til fordel for engelsksprogede sangtekster.
Klare højdepunkter finder man i den let buldrende og småhektiske Animal Arithmetic og i den yderst rørende Grow Till Tall. De ni numre på har alle et ret højt bundniveau, og selvom det måske ville være decideret urimeligt at forlange sange af samme kaliber, som man finder på eksempelvis Ágætis Byrjun, () og Takk, når solo-materialet altså ikke samme svimlende kvalitative højder, men mindre kan bestemt også gøre det, og Sigur Rós-fans vil på ingen måder gå galt i byen med Go, der er en vellydende lille godbid af en poetisk popplade. For musikelskere, der ikke er bekendt med Jónsis stemme, anbefales det dog at gå på opdagelse i Sigur Rós' bagkatalog, før man springer ud og investerer i Go.