La Nueva Banda De Santisteban: Sabor A Fresa

La Nueva Banda De Santisteban
Sabor A Fresa

Album / Vampi Soul
Udgivelse D. 04.04.2010
Torben Holleufer

Der er normalt ikke særligt meget fokus på spansk musik, hvis det da ikke lige er flamenco eller latinpop. Nu har plademærket Vampi Soul sat sig for at dokumentere, at der i kølvandet på Summer of Love i 1967 og hen forbi forløsningen, da diktatoren Franco forlod denne klode i 1975, blev produceret en masse god musik, ikke mindst med grundig inspiration fra brasiliansk MPB-musik og jazzen fra Rio og omegn. Altså den brasilianske pop à la Sergio Mendez og måske Milton Nachimento, samt evig udsigt tilbage til Jobim og Joao Gilbertos tur ned ad Ipanemastranden med Stan Getz. Og her er Alfonso Carlos Santisteban et fund, så guderne må sig forbarme.

Er du til easy listening, er det her pladen. Er du ydermere helt gone på luftig brasiliansk pop, så tror du, at det er løgn, hvad manden fra Madrid og hans venner har tryllet frem. For det er musik, der cruiser ubekymret af sted, og på toppen er der den æteriske kvindelige korgruppe med det fede navn Trio La La La, som i den grad er med til at sætte stemningen. Og da vi nu er i Spanien, kan Santisteban jo ikke helt lade være med at give det hele et stænk af mexikansk mariachi, og strakt er humoren der og det grænseløse, som vi også kender det fra R. D. Burman og de andre komponister i Bollywood, når de lige skulle flippe ud i et øjeblik.

Der er nok at tage af. Som på Persecución, som svinger derudad med pigernes ba-baba-ba over en bas, der signalerer bebop tilsat en pickingguitar, som er som taget fra imitations-James Bond-filmen i flimret modlys. Eller The Suitcase, hvor vi sorgløst er tilbage i bossaland, så selv brasilianerne har svært ved at følge med med tværfløjten over korene, mens hornene tager fra.

Det er en stærkt vanedannende plade fra 1971, som nu er blevet tilgængelig, efter den oprindelige vinylversion har været udgået i en menneskealder. Med fokus på Madrid-scenen, der før som nu står for formidabel musik.