Lisa Nilsson: Tivoli, København

Lisa Nilsson, Tivoli, København

Lisa Nilsson: Tivoli, København

Anmeldt af Per Bloch | GAFFA

Der var lagt op til en greatest hits-aften med Lisa Nilsson, som et tilbageblik på og fejring af hendes tyveårige karriere. Det burde have været en lun forårsaften i Tivoli, men føltes som en iskold vinteraften. Ikke langt tid efter showstart var kulden glemt: et varmefront i lyd og stemning strømmede fra scenen i de næste godt og vel 90 minutter.

At gå på scenen og lægge ud med et af hendes absolut største hits, "Himlen runt hörnet", må siges at være et overskudssignal. Der skal ligesom være plads til at lave et endnu større løft. Så der blev lagt selvsikkert fra. Takket være gedigen popmusik spillet af eminente musikere med et charmerende og strålende midtpunkt lykkedes det at levere en flot tour de force igennem hendes sangkatalog.

Fra 80'er-poppen (hendes debut "Lean On Love" udkom i 1989), over hendes lidt mere soulprægede gennembrudshits som "Ingen kan älska dig" og "Varje gång jag ser dig" med flere og til hendes nyere brasilianskinspirerede numre, som "Regn i Rio". Sågar fik vi hendes grand prix-sang "Du öppnar min värld", som hun ellers dengang havde lovet aldrig at spille igen. Heldigvis brød hun løftet. Om det var musikernes fortjeneste eller sangskrivningskvalitet vides ikke, men det fremstod stadig friskt.

Koncerter, der skal præsentere de største og de bedste, kan lide den last, at de ender som en radioplayliste, hvor man savner sine personlige favoritter, der som oftest ikke er hitlisteplaceret. Derfor er jeg personligt glad for, at vi fik "Handens fem fingrar" at høre og må også fremhæve "Ändå faller regnet" og "Vem". Sjælfulde og nok ældre numre, men leveret som var de skabt til her og nu. Og elegant afstemt imellem de mere udadvendte og hurtigere numre, der lagde op til lidt mere bevægelse, hvilket faldt i god jord på grund af kulden.

Koncerter i Tivoli kan være en blandet fornøjelse. Grundet den lave entrépris, sammenlignet med hvad koncertbilletter ellers kan koste, så møder der mange op, som ikke ellers ville have set koncerterne, hvilket jo har sine indlysende fordele, men også store hager. Nemlig mangel på koncentration og dermed fokus, hvilket kan genere dem, der er kommet for at lytte. Dette problem mærkede vi ikke noget til, dér hvor vi stod.

Som nævnt er Lisa Nilssons charme en væsentlig aktør på scenen. Hendes små anekdoter om permanent-krøller og leopard-korset, somme tider et par ord udtalt på dansk, hvilket af en eller anden grund altid virker, og en professionalisme der aldrig bliver til automatik eller ligegyldighed.

Nogle vil indevende, at det kan blive for pænt og måske endda lidt kedeligt. Jeg tror ikke, de var mødt op denne aften, at dømme ud fra stemning og publikumsrespons. Alt er tilrettelagt og arrangeret, men det lever og bevæger. Lars Danielssons bas og Niklas Medins tangenter er alene det hele værd. Og i det hele taget er popfesten i forlystelsens have, med både det retrospektive og moderne, en mere end vellykket portion smuk svensk diva.