DJ Bootsie Quartet : Spot, Studenterhus Aarhus

DJ Bootsie Quartet , Spot, Studenterhus Aarhus

Anmeldt af Anders Hjortskov | GAFFA

Den ungarske Vilmos Solymosi har under sit dj og produceralias DJ Bootsie skabt sig en veritabel elektronisk karriere på trods af, at man næsten aldrig hører om denne form for producere fra det østlige Europa. Det ændrer dog ikke på, at Ungarn og især Budapest de sidste år har haft sine hiphop-navne i Yonderboi og Zagar, som DJ Bootsie også har en tæt forbindelse til.

Succesopskriften har som så mange andre gange været at dykke ned i sit eget lands eldorado af ubrugte samples og melodier, som kun har ligget og ventet på en producer med så mange evner som DJ Bootsie. Den hiphoppede tilgang til råmaterialet får hurtigt en til at tænke på Solymosi som en ungarsk version af store producere som RJD2 eller DJ Shadow, som nok ikke er gået helt ubemærket forbi hans ører.

Dj'en og hans kvartet bestående af en saxofonist, en guitarist og sanger og en trommeslager havde indfundet sig på scenen i Studenterhus Aarhus, efter at færgen MS Stubnitz var blevet lukket af brandmyndighederne. Det ændrede ikke på koncerttidspunktet kl. 01.10, som produceren havde fået den tvivlsomme ære af at få tildelt, hvilket naturligvis havde indflydelse på størrelsen af den lille håndfuld mennesker, som var de eneste, der var dukket op.

Start med et brag

Med den stærke intro "Rain A Fall" fra det seneste album "Holidays In The Shade" lagde hiphop-kvartetten stærkt fra land og viste flere af de styrker, som den ungarske producer og dj har. Desværre kunne saxofonisten ikke høres på dette tidspunkt, og samtidig havde gruppen igennem hele koncerten havde valgt at vise en række stilforvirrende film på bagtæppet, som ikke rigtig havde tilknytning til musikken.

Hittet med de karakteristiske børnestemmer og østeuropæiske violiner, "Horseriders Toward The Abyss", til det lille publikums glæde blev spillet som det andet nummer, men derefter tabte koncerten mere eller mindre pusten.

Trommeslagerens simple spil gav ingen spænding, og de mange skurrende og knirkende lyde, som sangene ofte består af, blev hurtigt enerverende at lytte til. Her kunne saxofonisten eller DJ Bootsies egne scratches været en afveksling, men begge dele viste sig at være ganske ufarlige. Til gengæld var enkelte af guitaristens 50'er-inspirerede riff velkomne i lydbilledet.

Mens de medbragte visuals gik ad absurdum med en sammenklippet version af "House Of The Flying Daggers", tonede koncerten ud og blev uinteressant for publikum. Guitaristen valgte på et tidspunkt at stå at kigge på de dårligt valgte billeder på lærredet bagved, mens dj'en i front også virkede en smule uinteresseret og småsnakkede med de andre i gruppen uden at tage notits af koncertsituationen.

Selvom den velproducerede "Mosquito Dance" indfandt sig i koncertens sidste del, kunne den ikke redde helhedsindtrykket af en dj og hans band, der ikke havde tænkt sig at bevise noget for nogen denne nat.