Vampire Weekend : Arena, Roskilde Festival

Vampire Weekend , Arena, Roskilde Festival

Anmeldt af Peter Ramsdal | GAFFA

Kan man lave en musikalsk spurt i en hel stiv klokketime? Læs med og få svaret senere i denne anmeldelse.

Der er fart over feltet, når den krølhårede yngling Ezra Koenig og hans tre medsammensvorne, Rostam Batmanglij (keyboard), Chris Tomson (trommer) og Chris Baio (bas) giver koncert. Fra første anslag i "Holiday" var speederen i bund på Vampire Weekends herligt skæve og krøllede collegerock, og i løbet af den næste time nåede bandet at fyre atten sange af. Det giver rundt regnet tre minutter per sang, og så er der lige plads til lidt smalltalk mellem numrene. Som denne svada fra frontmanden Ezra Koenig: "Hva' så Roskilde? (på til lejligheden tillært dansk). Are you having a nice show? Glad to meet you", udtalt endnu hurtigere end den musik, de spiller.

Vampire Weekend er på mange måder det arketypiske amerikanske college-rockband, der sågar også kredser om emnet i sange som "Campus", og Ezra Koenig ligner også en typisk collegedreng, som han står på scenen i jeans og sin rød/hvide polo-sweatshirt, men bandet er ikke længere skoledrenge og har på noget nær rekordtid skudt sig selv op himlen blandt de største indierocknavne.

Musikken er klassisk amerikansk collegerock, men altid med et interessant twist; enten i form af afrikansk guitarlyd a la Paul Simon i sin "Graceland"-periode eller et overraskende temposkift eller break. Og med stærke sange som "I Stand Corrected", "A-Punk" og ikke mindst "One (Blake's Got A New Face)" slap New Yorker-vampyrerne godt gennem den første halvdel af koncerten, før luften slap op midtvejs i koncerten.

Så svaret på det indledende spørgsmål er, at det ikke lykkedes Vampire Weekend at spurte igennem en hel times koncert, men efter en lille puster satte de igen speederpedalen til metallet mod slutningen af koncerten med numre som "Mansard Roof" og "Cape Cod Kwassa Kwassa". Således sluttede koncerten som den begyndte, hæsblæsende og forpustet med et veloplagt publikum, der kvitterede med taktfaste klapsalver og pogodans.