Ikonika vs. Cooly G : Cosmopol, Roskilde Festival

Ikonika vs. Cooly G , Cosmopol, Roskilde Festival

Anmeldt af Jesper Buhl | GAFFA

Ikonika og Cooly G's dj-set var blevet delt op i to portioner afbrudt af det intolerante, homo-hadende dancehall-orkester T.O.K. (Roskilde Festival er tydeligvis ikke blevet helt politisk korrekt, Erik Jensen), hvilket må siges at være en besynderlig booking-beslutning på utrolig mange planer. Hvor om alting er, satte Ikonika, som stod for den første halve time af de to bas-glade dj's fælles første set, gang i en fest for de ikke specielt mange fremmødte publikummer. Bevæbnet med effektive og ligefremme UK funky house-rytmer, 8-bit-æstetik og dubstep-tyngde åbnede Ikonika ballet, og fik forholdsvist hurtigt varmet publikum op, selv om placeringen ved siden af scenen alt for tydeligt understregede festivalens holdning til dj's som pauseunderholdning mellem de "rigtige" koncerter. Det bør der rettes op på, hvis man skal tage det elektroniske program på Roskilde Festival alvorligt. Hvorfor ikke planlægge programmet, som man ville gøre det på en klub, med kunstnere, der passer sammen? Lad os få et solidt bas-rave fredag eller lørdag nat næste år, Roskilde.

Ikonikas dundrende festlige musik var perfekt mikset sammen og lagde vejen forbi de fleste tendenser i dagens engelske bas-musik, omend hun på mystisk vis ikke spillede ret mange egne numre, og kun sjældent begavede publikum med de legesyge, boblende synthmelodier, man kender fra hendes pladeudgivelser. Specielt var Idiot savnet. Til gengæld var der hyldest til old-school-house i form af Knee Deep & DJ Spens et par år gamle anthem Gotta Have House (Do You Remember), og foreningen af housens fremdrift, dubsteppens tyngde og synkoperede funky-trommer fungerede fint som et billede af, hvad der foregår i bundkasserne på fremsynede klubber i øjeblikket.

Cooly G overtog pulten og gav den op for Ikonika, inden hun droppede en regulær dubstep-banger, inden det blev tid til lidt UK funky, men som det normalt er med Cooly G, så fik vi også mere sexede, deephouse-orienterede tracks, hvilket bestemt ikke gør noget, for der er intet i vejen med lidt house, når man har en som Cooly G til at sikre kvaliteten. Desværre havde hun en tendens til at overforbruge en effekt, der lød som Pioneers autofilter-funktion. Til gengæld havde Cooly G god kontakt med publikum, som da også så ud til at nyde håndtegnskommunikationen med Cooly G, når hun slap imaginært bly eller pumpede stemningen op.