Pavement : Arena, Roskilde Festival

Pavement , Arena, Roskilde Festival

Pavement : Arena, Roskilde Festival

Anmeldt af Finn P. Madsen | GAFFA

Det er 10 år siden, det skødesløse lo-fi- og slacker-ensemble Pavement satte karrieren på stand-by ved en koncert på Brixton Academy, og knap 20 år siden, undertegnede så Pavements utilregnelige danske livedebut i Den Grå Hal på Christiania. Ved comebackkoncerten på Arena denne hede aften på Roskilde spillede Pavement stadig, som om de skider det hele et stykke. Tag det eller lad være. Publikum bestemmer selv, om de vil springe på bandets nostalgiske og alternative halvfemsertrip.

Pavement åbner i bedste og slingrende slackerstil med "Cut Your Hair", for derefter at slå over i "Silence Kit", der var sprængfyldt med nogle energiske guitar-attacks. Gruppen har aldrig lagt skjult på, at de dyrker det bevidst skæve og småfalske, som understreges i forrygende versioner af "Trigger Cut" og "In The Mouth A Desert". Førstnævnte bliver for øvrigt dedikeret til vennerne fra The National, der spillede inden Pavement og dedikerede en sang til selv samme. Lydniveauet er her på grænsen til det smertelige, men det fungerer som et fantastisk afsæt for Pavements smittende energi, hvor især bassist Mark Ibold gang på gang med fed attitude viser, hvordan bassen håndteres som en fuld mand på glatis.

"Vi er alle her for musikken, og stofferne. Nej, jeg joker bare. Tager ikke sådan noget skidt", fastslår frontmand Stephen Malkmus, mens bandet kort efter sætter i gang med det nærmeste, de kom på et hit. Den uimodståelige "Range Life" er en ren schlager-pastiche af bedste skuffe, hvor Pavement nærmer sig noget, der bare ligner struktur. Stephen Malkmus er en cool frontmand, men trommeslager Bob Nastanovich er gruppens hofnar. Han holder gang i festen, med sine sjove vokale indslag og slagtøjs-jongleren. Jublen vil da heller ingen ende tage, da den skæve støjsender "Summer Babe" bliver ekspederet med svimlende effekt Hymnen "Here" lukker et fantastisk genhør med lo-fi-kongerne, hvor bandet flere gange nåede klimaks mellem det harmoniske og kaotiske. Pavement er eviggrøn lo-fi, som absolut berettiger dette comeback.