Robyn : Hangar 4-stage, Berlin Festival

Robyn , Hangar 4-stage, Berlin Festival

Robyn : Hangar 4-stage, Berlin Festival

Anmeldt af Rasmus Elmelund | GAFFA

Robyn kan opleves i Falconer Salen på Frederiksberg den 8. oktober, men fredag aften gav hun en ganske kvalificeret smagsprøve på sit store talent i en gammel lufthavn i Tysklands hovedstad. Til trods for overlap med et af festivalens absolutte hovednavne ventede et særdeles talstærkt publikum spændt på at se giraffen, og folk blev ved med at strømme til.

I hangarhallen blev popprinsessen præsenteret af en robotstemme på bedste Star Trek-manér, efterfulgt af at fire musikere helt klædt i hvidt løb på scenen. De modtog et stort bifald, og allerede hér virkede det til, at noget stort var i gære. Og ud af det blå kom hun så: En lyshåret energibombe iklædt hvid dragt, plateau-støvler og en rå pilotjakke, der passede fint til space-temaet. Hun greb fluks mikrofonen og spurgte med et smil: "Do you wanna party with me?"

Det ville Berlin. Efter i første omgang at have lynet jakken ned og senere at have taget den helt af, blev festen for alvor sat i gang med den fjollede "Cobrastyle", der oprindelig er et Teddybears-nummer, og som Robyn hittede stort med i 2008. Dét havde berlinerne ikke glemt, og temperaturen i den stopfyldte flyhangar nærmede sig kogepunktet. Hovedpersonen selv virkede også til at føle sig bedre og bedre tilpas på scenen, efterhånden som hangaren nærmest blev forvandlet til en natklub. Måske derfor kastede hun sig tidligt over superhittet "Dancing on My Own", som i dagens anledning blev fremført i en særligt tung og særdeles overbevisende version.

Robyn havde spillet sig varm, og under den reaggepoppede "Dancehall Queen" skruede hun op for den eksplicitte seksualitet og sprang affekteret rundt på scenen. Dernæst fortsatte hitparaden med den naivistiske "Hang With Me", hvor de to trommesæt – det ene mere elektronisk end det andet – blev tæsket godt igennem. Med spredte ben og knyttede næver fortsatte den 31-årige sexkilling sin karikerede dans oplyst af blinkende projektører, der gjorde, at kun hendes silhuet var at se på scenen. Og netop som man troede, at Robyn umuligt kunne blive mere sexet, fandt hun en banan frem, som hun kælent fortærrede, hvorefter hun – og store dele af publikum – skrålede sig igennem ørehængeren "Don't Fucking Tell Me What To Do".

Aftenens sidste nummer, "With Every Heartbeat", blev leveret med enorm energi, og en stor del af publikummet havde åbenbart lært den udenad hjemmefra. Hittet blev afslutningen på en næsten eminent præstation fra den korthårede svensker. Eneste kritikpunkt må være, at jeg undertiden savnede en Robyn, der bevægede sig ud af komfortzonen. I perioder kunne hendes koncert nemlig lugte lidt af at være endnu en dag på kontoret. Dog en utrolig vellykket én af slagsen.