Broken Social Scene: Store Vega, København

Broken Social Scene, Store Vega, København

Anmeldt af Christian Erin-Madsen | GAFFA

Hvordan udstikker man en retning for et legesygt kollektiv? Toronto-gruppen Broken Social Scene er notorisk kendte for at kombinere de mange bandmedlemmers respektive inspirationer og stilarter i eksperimenterende og ofte usædvanlige sangstrukturer. Der hvor mange andre ville sortere og lave et sideprojekt for at realisere en aparte idé, netop i det tilfælde inkorporerer bandet det ofte i stilen. Og det væsentlige er: Alt i alt udstikker de en charmerende portion højdepunkter midt i det kuperede landskab, de skaber. Det er både her nydelsen ligger, men selvfølgelig også baggrunden for at der af og til kommer i bedste fald ligegyldige detours. Sådan er det med eksperimenter.

Udgangspunktet er typisk en broderende indierock-skabelon, hvorfra afstikkerne spænder så bredt som en støvledansende amerikansk sidespringspassage på "Water In Hell" til fuzzet støj og reverb på pausesekvensen passende døbt "Fuzz". Udtrykket bliver af og til også barberet helt nøgent ned under en lækkerbisken som "Sweetest Kill", eller den udmærkede "Looks Just Like The Sun", så det er ikke udelukkende lag-på-lag, der er fremgangsmåden.

Sanger Kevin Drew annoncencerede tidligt at "We're gonna play as many songs as we possibly can tonight", og der var noget om snakken. Sætlisten var egentlig på 16 numre, men blev frejdigt udvidet til 19. Og flere gange blev der skudt små anekdoter ind om første gang han kom til Danmark med Do Make Say Think som 23-årig og historier om Toronto. Koncerten endte med at strække sig over to timer og et kvarter - endda uden de nogensinde gik ud. Kevin Drew annoncerede blot: "So This Is The Encore" og forklarede, at han aldrig havde været meget til den slags.

Lyden rungede til tider undervejs, men ikke i en grad, der ødelagde helhedsoplevelsen. Det skal også siges at Store Vega var halvtomt. Et sort klæde afskærmede området bag lydboksen, ligesom balkonen var tom. Antallet af mennesker kan ikke have været meget over Lille Vega-niveau, så billetsalget må have stagneret umiddelbart efter koncerten blev rykket op.

Bandet skal dog have credit for ikke at lade sig påvirke af antal tilskuere eller lyd. De leverede en god social aften, hvor det næsten er som at blive inviteret ind i stuen hos nogle kreative onkler og så få lidt af hvert. Højdepunkter var den langsomt opbyggede "7/4 Shoreline", den opkørte "Fire Eye'd Boy" og "Meet Me In The Basement", samt den førnævnte "Looks Just Like The Sun". Omvendt kunne "Chase Scene" have været fin at få i stedet for "Water In Hell", ligesom "Anthems For A 17 year Old Girl" burde være taget ud. Det fremstod mest af alt som en pause.

Siden bandet blev dannet har kunstnere som Leslie Feist (Feist) , Amy Millan (Stars), Emily Haines og James Shaw (Metric) samt adskillige andre også bidraget til et univers, hvor Brendan Canning og Kevin Drew måske fremstår som orkesterledere, men hvor utallige bidrag utvivlsomt bliver vendt og drejet. En koncert som denne kan derfor ikke mindst være en inspiration for folk, der selv spiller i et indie-rockband og søger at udvikle deres lyd.

4 Guys From The Future ***
Aftenens opvarmningsakt er en sammensmeltning af Bjarke Porsmose og Rasmus Valldorf fra Lily Electric, Jarno Varsted fra Straight From Harp samt Mads Brinch Nielsen, der spiller med i Asteroid Galaxy Tour. Ligesom Rasmus Valldorf i øvrigt. De udsendte deres debut "Under The New Morning Sun" i oktober på Oh No Ono-drengene Aske Zidore og Kristoffer Roms pladeselskab Tambourhinoceros.

Med kraftig reverb placerede deres udladning sig i beslægtning med Sonic Youth og Brian Jonestown Massacre, men med en tilsat britisk artpoppet attitude blandt andet i sangstemmen. På pladen er særligt den over otte minutter lange i øvrigt inspirerende åbner "Under The New Morning Sun" et godt eksempel på de repetitive grundstrukturer de ofte benytter og tager afstikkere fra, mens de bygger deres til dels samplede univers op. Til tider kan det synes søvngængerlangsomt, men efterhånden som universet folder sig ud åbenbarer sig andre kvaliteter. Umiddelbare små godbidder folder sig eksempelvis ud på "Life Is Up To You", hvor den letsvævende korinspirerede stemme lægger sig lækkert oven på den enkle guitarstruktur. Til gengæld var de afsluttende 5-6 minutters drone-støj et eksempel på, at bandet bør frasortere de støjærinder, der ikke konstruerer eller bidrager til noget, men udelukkende synes at være inkorporeret for at fastslå, at gruppen også indeholder den stil. Det afsluttede ikke behørigt for momentant spændende smagsprøver.

Broken Social Scene spiller på VoxHall i Århus 23. november. Billetter kan købes via GAFFA Live.