Quincy Jones
Soul Bossa Nostra

Quincy Jones: Soul Bossa Nostra

Album / Interscope / Universal
Udgivelse D. 14.01.2011
Sohail Hassan

Guruen og masteren over alle producere/komponister inden for soul, funk og jazz-genren, den højt respekterede garant for kvalitet "Q" aka Quincy Jones eller The Dude er tilbage med endnu et album, som kombinerer hans arv med tidens trend, ligesom de to-tre forrige af hans album. Hans sidste Q's Jook Joint var en fantastisk vellykket kombination af 90'ernes bedste r&b- og rap-artister med nogle af Q's bedste gamle hits og enkelte nye. Nu er manden over 70 og tager på dette album alene plads som executive producer og co-producer på kun syv ud af 15 numre. Både de producere og gæste-sangere, der fortolker hans mesterværker, varierer meget i kvalitet og talent. Der er prominente artister som John Legend, Q-Tip, Jennifer Hudson, Jamie Foxx, Mary J. Blige, Robin Thicke, men også ringe autotune-nisser, som Akon og T-Pain, som på ingen måde er i klasse til at medvirke på et Quincy-album, og ganske som forventet smadrer de gamle klassikere. Lyt f.eks. til P.Y.T. i T-Pains udgave og dø.

Der er i denne omgang flere rappere og flere hiphop-produktioner end før, og ligesom alt andet virker det til dels med f.eks. Snoop Dogg og Q-Tip, men med Ludacris, Talib Kweli og flere andre virker fusionen letkøbt og forceret. At denne tids artister og producere i langt mindre grad kan leve op til den høje gamle standard, kommer især til udtryk på nummeret Secret Garden, der også var med på forrige album, men som nu med Jermaine Dupri i producer-stolen forringes fra at være en sindssyg nakkehårs-rejsende lækker ballade til et hult oversprings-nummer med et tyndt malplaceret trommemaskine-beat. Amy Winehouse på oldie-klassikeren It's My Party lyder også helt forfærdelig, selvom den er produceret af Mark Ronson. Hvad end Quincy Jones har tænkt med dette album, så må det være en af hans karrieres allerstørste fejltagelser. Øv.