Rogé Abergel & Kingdom Culture: Dubs Of Glory

Rogé Abergel & Kingdom Culture
Dubs Of Glory

Album / Import
Udgivelse D. 26.04.2011
Henrik Bæk

Først en række blæsere, så et boblende keyboard, så en stribe tordenskrald, så lidt skæve rytmeguitar-riff, så nogle forvredne og ekkobelagte vokaler, så lidt hvislende hi-hat, så en buldrende basgang, så en underspillet lead-guitar, tilsat eksperimenterende percussions og tilsidst de stramt synkoperede trommer. Instrumenterne falder skiftevis ind og ud, og efterhånden tegner der sig et samlet lydbillede.

Dub-ingredienser
Dette er opskriften på jamaicansk reggae dub, således som den lød og stadig lyder den dag i dag. Oprindelig tænkt som et supplement til vinylsinglerne, da sangerne kun fik royalties for side A. For at side B ikke skulle være tom, pressede man en instrumentaludgave af A-siden siden og med tiden fandt reggae-producere som Lee "Scratch" Perry, King Tubby, King Jammy med flere på at eksperimentere med lyden, og sådan blev dubben opfundet. Det har den marokkanske sanger Rogé Abergel til fulde taget til sig, for på albummet Dubs Of Glory byder han og bandet Kingdom Culture på 13 tunge og skæve dub-skæringer, der ikke lader noget tilbage fra hans jamaicanske reggaekolleger.

Jødisk baggrund
Albummet er en dubudgave af Abergels kritikerroste cd Onward & Upward fra 2008, og allerede dengang lå det ligesom i kortene, at der måtte komme en dubudgave af dette glimrende album. Med sine dybe bassgange og velproducerede arrangementer er dette album skabt til at blive kørt gennem dubmaskinen, hvilket det så er blevet med hjælp af producer Mark Mohr fra Christafari og multiinstrumentalisten Solomon Jabby, der begge har stor erfaring med at udgive reggaedub i USA. Vokset op i en jødisk familie har Abergel boet det meste af sit ungdomsliv i Elfenbenskysten, og det var her, han blev fascineret af jamaicansk reggae, der er meget populært i Afrika.

Gospel-reggae
Det kristne islæt skinner mindre igennem på dette album end på Onward & Forward, da vokalerne er sjældne på Dubs Of Glory, da det i dub er selve musikken, der er omdrejningspunktet. Alligevel kommer det på udtryk i numre som Go Ye Dub, der indledes med ordene fra den befaling, Jesus gav sine disciple: "Gå ud i hele verden og forkynd det gode budskab for alle mennesker", og på Chariots Of Dub, hvor den tunge reggaelyd er tilsat gospelkor. Lyden er hele vejen igennem krystalklar – nogle gange måske lidt for klar, men man fornemmer, hvordan der er kælet for hvert eneste musikalske indslag. Som en mosaik danner de mange små lydfragmenter et smukt harmonisk lydbillede, og Dubs Of Glory egner sig perfekt til helbredende og opløftende meditation eller til et solbeskinnet reggaeparty. Albummet kan købes på www.lionofzion.com og i digitalt download på www.gospelreggae.com, hvor der også findes gratis lydsamples.