Jan Persson & Mia Fuglsang Holm: Musikalske portrætter - fotografier og fortællinger af Jan Persson

Jan Persson & Mia Fuglsang Holm
Musikalske portrætter - fotografier og fortællinger af Jan Persson

Bog / Forlaget Ajour
Udgivelse D. 17.05.2011
Torben Holleufer

Jan Persson har med rette legendarisk status inden for dansk musikfotografi. For et par år siden blev vi tæppebombet med en masse af hans fremragende billeder i det store værk, "Midt i en rocktid", som Torben Bille skrev ordene til. En halv snes af billederne fra dengang går også igen her i denne lille og fine bog, uden at det dog gør noget, fordi de falder så godt ind i helheden. For ud over at være formidable fotos er det også nogle af de billeder, der satte sig på nethinden og skabte historie. Som var nogle af de ypperste, der blev taget med de pågældende kunstnere overhovedet. Som en Janis Joplin midt i bunken af siddende hippier på scenen med det danske flag i hånden, eller San Francisco-kollegaen og vennen, Ron "Pigpen" McKernan fra The Grateful Dead, fanget i øjeblikket med sin egen indadvendte blues på bagsædet af turbussen under den Europaturné, som blev hans sidste. Han døde året efter bare 27 år gammel.

Det der er specielt ved denne bog er, at vi får lov til at komme om ikke tæt på, så i nærheden af Jan Persson. Vi er hjemme hos den næsten-pensionerede i landidylen fjernt fra de sene nætter uden søvn i storbyens musikermiljø, hvor han tæller vennerne, der skred i svinget for tidligt, og hvor han undrer sig over, at han er her endnu. Kombineret med hans egne små iagttagelser fra sin gang blandt jazzens, rockens og - i tilfældet Leonard Bernstein - den klassiske musiks koryfæer, bliver vi lidt klogere på manden efter den gamle journalistiske metode, der siger: don't tell it, show it! Det er faktisk en fornøjelse.

Men selvfølgelig er det den unikke samling af foto, der gør bogen mere end noget andet. Rystende er billedet af en dødssyg Stan Getz, mens jeg godt kunne være foruden observationen om Chet Bakers stofmisbrug, al den stund at han døde af at falde ud af et vindue i Amsterdam. Men ellers får vi alle de fantastiske motiver fra en tid, hvor - som Persson understreger - kunstnerne og deres managere respekterede fotografens kunst og ikke lige skulle have billeder til gennemsyn eller give dem en ansigtsløftning i Photoshop, inden de kunne udgives. Her er der eksempelvis det berømte billede af Louis Armstrong, som tørrer panden med lommetørklædet, af Bob Dylan med Richard Manuel i sofaen bagved, af den siddende og inderlige James Brown på scenen i København i 1966 og det berømte med Miles Davis, som bladet Jazz Special lavede en fed plakat ud af for en årrække siden.

Nej, det er en formidabel lille bog, hvor Jan Persson æres. Koncentreret og holdt i sort-hvid, mens den sparsomme tekst lige er nok til at riste runen og spille op til fotografens øjeblikke med stjernerne.

Mia Fuglsang Holm & Jan Persson:

Musikalske portrætter

Forlaget Ajour