Little Marbles: Roskilde Festival, Pavilion Junior

Little Marbles, Roskilde Festival, Pavilion Junior

Anmeldt af Kristian Pedersen | GAFFA

Dobbeltvokalerne sidder lige i skabet. Og som de to unge piger står side om side på scenekanten med hver deres akustiske guitar og søde smil på læben, minder de langt hen ad vejen om danske Kirsten & Marie, der optrådte samme sted dagen i forvejen. Men Little Marbles er svenske og synger på svensk deres charmerende popmusik, der generelt har mere tempo og fremdrift end den danske sammenligning.

Med på scenen er de støttet af tre arketyper på svenske spillemænd med stråhat og antydningen af et overskæg. Instrumenterigen er trommer, bas og elektrisk guitar. Ganske velspillende, men meget tilbageholdende og lidt i kontrast til de to unge frontfigurer. Her er i sig selv tale om en kontrast mellem Linn Jonassons indianske udseende og ildrøde dress og Julia Adams' kridhvide hud, kjole og hår, der i øvrigt er opsat så festligt, at det nærmest associerer til eyeQ's Louise Lolle. Samspillet de fem imellem og i særdeleshed mellem de to kvindelige sangere er dog fornemt, og pigerne synger generelt glimrende.

Der er hele vejen igennem tale om lette, korte popnumre, der da også er massivt playlistet på broderlandets P3, men musikken får alligevel et varieret twist med skiftevis elementer af alt fra Balkan-polka over lettere dub for til slut at ende i nærmest psykedeliske undertoner. Alt sammen med god sammenhæng og fint opbygget både tempo- og stilmæssigt. Flere steder under vejs serveres rent akustiske numre fra pigerne alene.

Men man er vel ikke svensker på Roskilde uden at hælde en sjat kolde dåseøl indenbords, og det rammer gradvist også de feststemte piger, der mod slutningen til dels mister grebet om sættet. Der bliver brugt lang tid på lange halvsnøvlende svenske anekdoter, som kun landsmændene forstår, og der tages et par ture ned foran scenen blandt hoppende og skrigende publikummer, uden det reelt giver nogen mening eller tilfører koncerten noget som helst.

Men det ændrer ikke ved, at Little Marbles er en opløftende og rigtig fin oplevelse. Og at svenske piger er søde.