Bright Eyes : Roskilde Festival, Arena

Bright Eyes , Roskilde Festival, Arena

Bright Eyes : Roskilde Festival, Arena

Anmeldt af Jan Opstrup Poulsen | GAFFA

"Jeg håber, at I får noget beskidt teltsex i denne uge" var ordene fra Bright Eyes' opmand til publikum, og så var stilen ligesom lagt. Conor Oberst indtog scenen godt gemt bag sine mørke hårlokker og solbriller. Og så lige en overfrakke. Det var rendyrket rock'n'roll-attitude, når den er mest sikker, og manden kom i den grad ud over scenekanten. Også rent fysisk.

Havde man forventet nogle melankolske dryp til at starte fredagen op med, så var man kommet til den forkerte koncert. Med en fuldfed besætning kom Bright Eyes ud over stepperne i nærmest orkanstyrke. Det skortede i hvert fald ikke på bulder og brag, når to trommeslagere og en betonbassist lagde bunden, samtidig med at der blev blæst til angreb med trompeten.

Ganske imponerende tabte Bright Eyes aldrig pusten under den hektiske opvisning. Det er mere end man kan sige om melodierne, der bestemt ikke stod skarpe i den øredøvende opsætning. Men hvad gør det, når man står foran et feststemt publikum. Så skal de også have en fest, var den underliggende dagsorden bag koncerten.

Det var derfor en yderst veloplagt Conor Oberst, der med stor autoritet indtog rollen som festabe pg crowdpleaser. Til stor glæde blandt den del af publikum, der havde frygtet at de modsatte skulle indtræffe. Så var der også dem, der havde lidt svært ved at finde nogle melodiske finesser at glæde sig over. De var først langt inde i koncerten, at der kortvarigt blev skruet ned for blusset, og åbnet op for følelsernes port. Glimtvis viste Conor Oberst at han indeholder andet end endnu en fornøjelig festivalkoncert.

Livet som et touring band går op og ned, betroede den medlevende Conor Oberst os, og det gjorde i sandhed også koncerten, der var en noget ujævn musikalsk oplevelse. Det konstant høje tryk gav kun en festoplevelse, der formdentlig ville have gjort sig bedre sent på aftenen, hvor alkoholindtaget har fjernet det værste filter og åbnet for sansernes sluser.

Conor Oberst fik næppe beskidt teltsex denne eftermiddag, Bright Eyes var allerede på vej til næste koncert. Til gengæld fik han sluttelig kysset og krammet pigerne på første række. Lidt kan vel også gøre det i mangel af bedre. Og som sagt, så er det op og ned at være et touring band.