Ahab : Telt 2, Tønder Festival

Ahab , Telt 2, Tønder Festival

Ahab : Telt 2, Tønder Festival

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

Når man gik rundt på pladsen i Tønder inden lørdagens koncert med Ahab, kunne man høre masser af anbefalinger, og Telt 2 var således godt fyldt op, da de fire englændere kom ind på scenekanten armeret med blandt andet banjo, 12-strenget guitar og mandolin. Tønder Festival skiller sig ud fra andre festivaler ved, at kunstnerne ofte spiller flere koncerter på festivalen. Det var også tredje koncert, Ahab gav på årets festival, så der lå en del forventninger i luften. Allerede fra koncertens start fik publikum en udfordring fra scenen, som lød på, at der skulle skabes en endnu bedre stemning, end tilfældet havde været dagen forinden. Visse krigsskader hos bandet, blandt andet en smadret stemme, lod os forstå, at der var noget at leve op til.

Selvom de er engelske, så har Ahab et markant amerikansk udtryk. Ud over at navnet er løftet fra en klassisk amerikansk roman, så sendte deres flotte brug af vokalharmonier tankerne hen imod grupper som Crosby, Stills & Nash. Det engelske lod sig dog ikke fornægte imellem sangene, hvor masser af pub jokes og små drillerier bandet imellem fløj rundt imellem de fire venner. Musikken er generelt up-tempo, og de fire medlemmer skiftes til at vise deres imponerende kunnen. Specielt den 12-strengede guitar lægger en flot bund for sangene. Guitaristen tager turen helt ud på scenekanten i højre side, og publikum er ikke bange for at vise deres begejstring. Mandolinspilleren gør det også godt, men han bliver også hjulpet godt på vej af publikums tilråb, som skal hjælpe ham til at komme over den smadrede stemme fra gårsdagens koncert.

Det er rigtig flot musik, som Ahab praktiserer, men det store problem med koncerten er, at det hele altså også går hen og bliver lidt for pænt. Generelt er spilletiden ikke overvældende lang på koncerterne i Tønder, men ensformigheden når altså alligevel at snige sig ind. Imellem den magen kompetence som bliver demonstreret på scenen kunne man godt have ønsket sig et nummer, der stak ud på en eller anden måde. Men Ahab er altså stadig et rigtig positivt bekendtskab.