Tony Bennett: Tivolis Koncertsal, København

Tony Bennett, Tivolis Koncertsal, København

Anmeldt af Christian Bækholm | GAFFA

Tager man de kyniske briller på, kan en koncert med en af musikhistoriens største croonere kun skuffe. Dertil er en entertainer som Tony Bennetts repertoire ganske enkelt for omfattende, og det vil være umuligt at gå helt tilfredsstillet hjem.

Til gengæld kan man ikke sætte en finger på herrens forsøg i aftes. Med klasse og coolness cruisede den 85-årige legende sig igennem en perlerække af klassikere, hvor numre som "The Good Life" og " Sing You Sinners" naturligt høstede nogle af aftenens største bifald, mens en dybfølt fremført udgave af "The Way You Look Tonight" kunne fremkalde en klump i halsen hos de fleste tilstedeværende.

Tony Bennetts turné kredser omkring udgivelsen af hans nye konceptalbum "Duets II", hvor han igen har inviteret nogle af radio-poppens helt store stjerner med. Deriblandt Lady Gaga og American Idol-vinderen Carrie Underwood. Det er selvfølgelig en måde at holde sig på toppen på for den aldrende crooner, ligesom de gamle numre får nyt liv og finder nyt publikum. Men det skærer altså i hjertet, når musikalske parenteser som ovennævnte candyfloss-tøser hives ind på et terræn, hvor de intet har at gøre.

Lige ud over en hilsen fra scenen til netop Lady Gaga blev offentligheden heldigvis forskånet for mere indblanding fra den kant, og de fremmødte kunne med sindsro koncentrere sig om den ægte vare.

Og der er virkelig tale om den ægte vare. Modsat visse af sine duetpartnere er den gamle dreng nemlig ikke bange for at vise, at rigtigt håndværk ikke behøver hjælpemidler. Det fik man bevist, da den ulasteligt klædte herre, traditionen tro, sang "Fly Me To The Moon" uden mikrofon. Og det kræver altså sit at synge en fyldt Tivolis Koncertsal op uden teknisk hjælp. Bemærkelsesværdigt og rutineret.

Én time og 10 minutter, efter Tony Bennett entrerede scenen til stående ovationer, forlod han storsmilende rampelyset til et, om muligt, endnu højere bifald. Og som det indledningsvist blev konstateret, blev salen naturligvis efterladt med en endeløs række af ønsker, som ville tage resten af året at honorere. Indtil videre nøjes vi, og håber, at han når at komme tilbage, inden alderen sætter en stopper for en glorværdig karriere.