D-A-D
DIC.NII.LAN.DAFT.ERD.ARK

D-A-D: DIC.NII.LAN.DAFT.ERD.ARK

Album / Sony Music
Udgivelse D. 14.11.2011
Michael Jose Gonzalez

Efter to ualmindeligt sjaskede udspil fra Danmarks national-rockorkester nummer et, virker det som om, drengene endelig har fået fingeren ud og langet noget ordentligt materiale over disken, for DIC.NII.LAN.DAFT.ERD.ARK. er lyden af et sprællevende og inspireret D-A-D, der bestemt ikke er klar til at blive afskrevet som has beens endnu. "Yesterday was wrong / But today is right" lyder det i den hårdtslående åbner A New Age Moving In, og man kan kun give dem ret, ligesom albummet ganske rigtigt let kunne markere en ny tidsalder for bandet.

D-A-D lyder stadig som D-A-D, og de gamle hunde har hverken lært nye tricks eller genopfundet dybe tallerkner siden sidst. De har ganske enkelt bare skrevet bedre sange og hanket op i sig selv, og Nick Foss har gjort et glimrende stykke arbejde i producerstolen. Bandet har næppe lydt så overbevisende og veloplagte siden Everything Glows, og numre som den flotte og i ørefaldende Fast On Wheels, Breaking Them Heart By Heart og lighter-fremkalderen We All Fall Down skriver sig ubesværet ind i rækken af bandets klassikere.

Der er godt med svulstige guitarer og syng-med-omkvæd, og leder man efter noget eksperimenterende og nyskabende, bør man gå i en stor bue udenom, men har man mod på en bundsolid gang rock og rul, som vor far lavede den, kan man roligt springe på Disneyland-ekspressen denne gang. Man fristes næsten til at kalde det et comeback, for Jesper, Cobber, Stig og Laust er i den grad tilbage på rette hylde, og det bliver spændende at både høre og se det nye materiale fremført live.