Within Temptation
The Unforgivning

Within Temptation: The Unforgivning

Album / Sony Music
Udgivelse D. 29.03.2011
Per Bloch

Det femte udspil fra nederlændingene er endnu en kraftudladning udi den symfoniske rock. Alt er ved det gamle: storslået lyd, pompøse melodier og Sharon den Adels bærende vokal i det stormomsuste centrum. Det, der afviger, er konceptet omkring musikken, der denne gang udgøres af et mangfoldigt visuelt univers. Coveret ligner en tegneserie, og musikken følges af en række kortfilm, der peger mere i retningen af orkestrets vanlige stil. Alt sammen spændende, stemningsskabende og et ekstra lag af liv omkring den musikalsk uændrede opskrift.

Hvis man lukker øjnene og udelukkende lytter, er det stadig den virksomme balanceren imellem den højstemte og lidt gammeldags stadionrock og den følelsesladede operette, der udgør stammen i Within Temptations musik. I "Murder" er Sharon den Adel lidt mere snerrende, end hun ellers plejer at være, mens hun på "Sinéad" og "Iron" er helt i sit es, som den skarptskærende og højstemte sangerinde.

Synthfladerne og den virile guitar bliver til rendyrket energi på "In The Middle Of The Night", der må være en oplagt live-favorit. Det effektive guitar-riff og det pulserende vokal er medrivende og heftig.

Within Tempation er ret beset lyttevenlig og poppet rockmusik, som glider let og elegant. Uden slinger mellem skabelonerne. Der er intet nyskabende at komme efter, til gengæld er produktet gennemtestet og effektivt. Om det bider sig fast er nok individuelt. Formularen er velkendt, så hvis den har virket før, så vil denne træfsikre fortsættelse nok også gøre det.