Warrior King
Tell Me How Me Sound

Warrior King: Tell Me How Me Sound

Album / Tad's Records
Udgivelse D. 25.09.2011
Henrik Bæk

Producer Colin "Bulby" York har gennem de sidste to år arbejdet med albummet Tell Me How Me Sound og med sin krystalklare lyd og produktion har det været sliddet værd. Udover Yorks Fat Eyes Productions-team byder albummet på produktioner fra makkerparrene Steely & Clevie og Sly & Robbie, men også produktioner fra Warrior Kings eget selskab Rootz Warrior er at finde blandt cd'ens i alt 19 numre. Jamaicanske York har tidligere arbejdet med Madonna, Rihanna, Britney Spears, Sinhead O'Connor, Beenie Man, Bounty Killer og Sean Paul og kan nu også skrive Warrior King på som reference. Sammen har de skabt et af årets bedste album indenfor roots reggae-kategorien.

Obamas yndling
Warrior King fik sit international gennembrud med single-topperen Virtuous Woman tilbage i 2001, og sammen med singlerne Breath Of Fresh Air, Never Go Where Pagans Go og Power To Chant har King været en klar modvægt til senhalvfemserne digitale dancehall lyd, der kun efterlod lidt plads til den mere traditionelle roots reggae. Indtil dato har King udsendt tre album; Virtuous Woman i 2001, Hold the Faith i 2005 og Love is in the Air i 2009, og sammen med en række iørefaldende singler har de været med til at fastholde og udvide Kings popularitet til langt ud over reggaeøens grænser. Således står han på listen over præsident Barack Obamas mest populære reggae sangere.

Roots reggae anno 2011
Med sine pulserende baslinjer, sprøde blæsersektioner, rastafilosofiske budskaber og generelt høje musikalske niveau sætter albummet nye standarder for, hvordan roots reggae bør lyde anno 2011. Og det uden at gå på kompromis med den nerve og autencitet, der netop altid har været nogle af roots reggaens varemærker. Warrior Kings signifikante stemme er helt fremme i lydbilledet, og der er kælet for melodierne og de små musikalske genistreger.

Kærlighed "ad libitum"
Albummet Tell Me How Me Sound er en stor samlet kærlighedserklæring. De første fem skæringer handler alle om kærlighed til det modsatte køn, men også Kings forældre får et kram med på vejen på det kærlige Mom & Dad. Kings varme forhold til Rastafaritroen og Haile Selassie kommer til udtryk i de stærke rastasange Jah Is The Only One, Blessings og Nah Tell Nuh Lie, ligesom der er kærlighed til reggaemusikken i form af titelnummeret Melody (Tell Me How Me Sound).