Bjonko & Copenhagen Chalgija: Råhuset, Halmtorvet, København V

Bjonko & Copenhagen Chalgija, Råhuset, Halmtorvet, København V

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Vi er efterhånden begavet med et betydeligt antal orkestre med udgangspunkt i københavnerscenen, som spiller Balkan og beslægtede former. Og som drager udenlands med deres danske identitet som et mere og mere overbevisende afsæt. Det blev endnu engang bekræftet på Kødbyens lille intime scene, Råhuset, da den mesterlige klarinetist Bjonko Stosic kom forbi med sit orkester og hensatte alle i en dansende ekstase, der var hjemlandet Makedonien værdigt.

Misforstå mig ikke. Bjonko er født og opvokset i bebyggelsen Høje Gladsaxe nord for København. Har trådt sine barnesko i Tivoligarden. Men har også haft konstante afstikkere ned til forældrenes hjemstavn, hvor Chalgija var musikken, man spillede til bryllup og andre fester. Og hvor han i Bitola tidligt fandt en mester, som så et lys i den videbegærlige knægt, der var kommet ned fra København. Så den side af sagen er i orden.

Omkring sig har Bjonko samlet et hold, der virkelig kan deres metier. Med en speciel kærlighed noterer jeg mig, at skribentkollega Mikkel Hornnes under Bjonkos vinger har udviklet sig til en særdeles kompetent trompetist, når det gælder cocek og de andre stilarter, der betegner Chalgija. Ikke underligt, for han drog tidligt til Guca-festivalen og så alle mestrene. Synonym med en københavnerscene, hvor man virkelig søger rødderne.

Dertil kommer bosniske Rasim Durakovic, der kan kunsten at spille i de højeste omdrejninger med hele registret, og så det nye scoop: For med bulgarske Elina Todorova har man fået en sangerinde med smagragdøjne, der slår smut og en stemme, der - når den for alvor er varm, som på aftenens højdepunkt, Bjonkos egen Esmeralda - har alle knækkene og hvinene og for alvor udfordrer stemmen, såvel som tilhørerne. Et talent med en seriøs fremtid, så vidt jeg kan vurdere.

Så det blev en fest. Læggende ud med Esma Redzepovas Chaje Shukarije for ligesom at placere os geografisk omkring Skopje og omegn. Og så videre gennem en række numre, der fik dansen til at gå op og op og "OPA!"-råbene til at blive mere og mere intense.

Ægte folketone og et orkester, der for alvor er kommet ud over stepperne.