Veronica Falls: Pop Revo, VoxHall, Aarhus

Veronica Falls, Pop Revo, VoxHall, Aarhus

Anmeldt af Lisa Amtoft Jensen | GAFFA

Den engelske kvartet Veronica Falls laver helt vildt catchy pop-sange. Deres musik er som taget direkte ud af soundtracket til en ungdomsfilm fra 1980'erne, og lyder stærkt inspirereret af årtiets britiske indiepop-bands som The Smiths og The Stone Roses.

Veronica Falls blev dannet i London i 2009, og siden dengang er det blevet til to album-udgivelser; senest udkom "Waiting For Something To Happen" i februar. Bandet har generelt en ung lyd. Det er ringende guitarer og flerstemmige vokalharmonier med lette, luftige og lyse stemmer i fokus, og det er drømmende og nostalgisk. Veronica Falls' musik er naive og lyse harmonier og smukke melodier over for tekster, der indimellem indeholder teenage-tragedier og mørke under den lyse overflade. Tempoet er højt, og så er sangene bare virkelig godt opbyggede og ekstremt iørefaldende. Så folk med en forkærlighed for 80'erne burde gå hjem og lytte til Veronica Falls' to plader. Live fungerede det bare ikke helt.

Misforhold mellem støjende guitarer og spinkle stemmer
Til Pop Revo-koncerten fremstod de iørefaldende sange nærmest som skygger af sig selv, og udtrykket skar for det meste ikke særlig klart igennem. Guitarerne rungede for meget, og Roxanne Cliffords og James Hoares tilbageholdte stemmer havde svært ved at trænge ordentligt igennem lydbilledet. Det hjalp en smule, da der blev skruet op for deres mikrofoner hen imod slutningen af koncerten, men alligevel var det ikke helt nok til at skabe det bedste billede af deres musik. På en måde var der live et misforhold imellem de støjende guitarer og de mere spinkle stemmer, der sammen fungerede langt bedre i studieoptagelserne. En sang som "Come On Over", som lå sidst i sættet, lød derimod optimalt, da den havde indbygget en støjpop-æstetik, der matchede de overdøvende guitarer.

Alle sangene havde indbyggede nogle fine guitarfigurer, og det var meget nemt at synge med på de ekstremt mindeværdige hooklines og melodier, som alle numrene præsterede. Melodien i "Waiting For Something To Happen" var næsten ikke til at glemme igen efter en enkelt gennemlytning, og singlerne "Found Love in A Graveyard", "Beachy Head", "Bad Feelings", "My Heart Beats" og "Teenage" har samme hitkvalitet, og er derudover bare virkelig gode sange.
Det er svært at komme uden om, at Veronica Falls laver catchy indiepop med en god portion 80'er-nostalgi. Desværre forsvandt lidt af magien live, og udtrykket blev indimellem en smule for indadvendt, når musikerne i bedste shoegaze-stil stod og kiggede ned på deres sko.