Smith Westerns
Soft Will

Smith Westerns: Soft Will

Album / PIAS
Udgivelse D. 24.06.2013
Pelle Sonne Lohmann

Nok er medlemmerne af amerikanske Smith Westerns i sagens natur blevet ældre, siden de som purunge albumdebuterede i 2009, men ikke desto mindre er det alligevel en form for ungdommelig rastløshed, der tegner treeren Soft Will, som således blev skabt i det limbo, der opstod oven på den massive turnevirksomhed, som fulgte i kølvandet på udgivelsen af gennembrudsalbummet Dye It Blonde (2011) – det var svært at vende hjem til Chicago oven på den intense tid på alverdens landeveje, og der var ikke andet for end fluks at gribe instrumenterne på ny og få bikset en ny samling sange sammen.

Og dem står vi så med i hånden nu - 10 numre, der viser bandet fra en mere moden, poleret og strømlinet side end nogensinde, og som tydeligt indikerer, at Smith Westerns ikke længere i samme omfang er interesseret i at tage afsæt i de glam- og garagerock-dyder, som gruppen ellers tidligere har dyrket så indgående.

Bandets fokus er nu i stedet rettet mod melodisk middeltempo-rock af den dvaskt drømmende og pompøse slags. Hvor bandet hidtil har levet på en særlig ungdommelig energi, så har der nu sneget sig en alvor og en eftertænksomhed ind i gruppens univers, der således fremstår mindre umiddelbart iørefaldende, end vi er vant til, men som til gengæld ofte evner at bygge op til flot forløste omkvæd. Smith Westerns har denne gang i en vis udstrækning vovet at improvisere sig frem, hvilket har sikret et levende udtryk, men omvendt er sangskrivningen paradoksalt nok blevet mindre uforudsigelig og ikke altid lige så skridsikker som hidtil.