The Dandy Warhols: The Commodore Ballroom, Vancouver

The Dandy Warhols, The Commodore Ballroom, Vancouver

Anmeldt af Rune-Leander Mikkelsen | GAFFA

Tilbage i december 2010 interviewede jeg Dandy Warhols-guitaristen Peter Holmstrom i forbindelse med bandets daværende tour. Dengang havde Dandy Warhols netop udgivet deres greatest hits-album "The Capitol Years 1995-2007" og fulgte udgivelsen op med en greatest hits tour i Nordamerika og Australien. Under interviewet lovede Holmstrom, at et nyt album med originalt materiale var på vej.

I 2012 udkom så gruppens ottende studiealbum "This Machine", et album, der i sit lydunivers var meget mere laid back end nogle af Portland-gruppens tidligere udgivelser. "This Machine" blev nærmest ignoreret af både anmeldere og fans. Musikmediet PopMatters skrev, at det at lytte til "This Machine" var "ligesom at tilbringe en aften med en afvænnet alkoholiker, der var meget mere spændende, da han drak". Bandets efterfølgende tour var, meget lig interessen omkring albummet, næsten ikke eksisterende.

I stedet valgte Dandy Warhols at fejre 13 års jubilæet for deres mest succesfulde album til dato, "Thirteen Tales from Urban Bohemia..." (2000), med en re-mastered genudgivelse og en nordamerikansk tour, hvor bandet spillede albummet i sin fulde længde – hvad man mister på gyngerne, kan man tjene på karrusellerne, som et gammelt ordsprog siger.

Thirteen Tales from Urban Bohemia
Lørdag aften stod Portland-kvartetten så på scenen i The Commodore Ballroom i Vancouver for at fremføre deres 13 år gamle hitalbum – sidste stop på den nordamerikanske tour, der gennem de sidste par måneder har hyldet bandets mest succesfulde album til dato.

Dandy Warhols går scenen badet i hvidt lys. Bandet er på denne turné forstærket af en ekstra mand på keyboards, en bassist og en trompet, så det er et syv mands orkester, der indtager scenen denne aften i det vestlige Canada. Sætlisten er givet på forhånd, bandet spiller deres 13 år gamle album fra start til slut. Spørgsmålet denne aften er: har albummet "Thirteen Tales from Urban Bohemia" stadig sin relevans i dag, 13 år efter albummets udgivelse?

Courtney Taylor-Taylor indleder åbningsnummeret "Godless", albummets tredje singleudspil. Herfra går det planmæssigt den næste time, til bandet slutter med "The Gospel". Forstærkningen på scenen under denne tour giver mening, da en god del af numrene fra "Thirteen Tales.." er båret af blæsere og en noget tungere bund end resten af bandets udgivelser. Dog skal det vise sig, at de numre, der står sig bedst her 13 år efter deres udgivelse, er dem, der ikke inkluderer blæsere eller ekstra backing tracks. Eksempelvis når Courtney Taylor-Taylor alene på scenen fremfører "Sleep" badet i blåt stjernelys, et nummer, der denne aften ender med en firstemmig acappella – eller "Get Off", der spilles i en up-beat punkversion. Eller "Country Leaver", som fremføres, meget tro originalen, med to akustiske guitarer og en lilletromme.

Jeg kunne beskrive hvert nummer fra Dandy Warhols' "Thirteen Tales..."-album, men synes i stedet, det er vigtigere at give et overordnet billede af aftenens koncert.

Personligt mener jeg, at det ville give mening for David Bowie at turnere med sit "Ziggy Stardust"-album (1972), Rolling Stones med "Let it Bleed" (1969) eller U2 med "Achtung Baby" (1991), da disse var banebrydende album for deres tid – og både Stones, U2 og Bowie har skabt så mange andre ting, de huskes for, siden de udgav disse albums.

Dandy Warhols "Thirteen Tales.." var nyskabende, da det udkom tilbage i 2000. Tilbage i 1999 udtalte Courtney Taylor-Taylor til musikmediet Slaptown, at bandet ville skabe et sidste klassisk rockalbum, et album der lå imellem George Harrisons "All Things must Pass" (1970) og Greatful Deads "Workingman's Dead" (1970). Det album, Dandy Warhols sendte på gaden tilbage i 2000, var også nyskabende – og blev, ironisk nok, udødeliggjort pga. det engelske mobiltelefonselskab Vodafons brug af hitsinglen "Bohemian Like You" i deres tv-reklamer. Men et fact er, at Dandy Warhols ikke har haft et lignende hit eller succesalbum de sidste 13 år, og derfor virker det lidt fladt, at de nu turnerer med et jubilæumsalbum, da deres sidste store tour var en "Greatest Hits"-tour.

Mere greatest hits
Under aftenens fremførelse af "Thirteen Tales..." har der ikke været meget kontakt fra scenen. Dette ændrer sig dog, da albummets sidste track, "The Gospel" er overstået. Som afslutning får vi en god håndfuld greatest hits fra Dandyernes bagkatalog. Courtney Taylor-Taylor fremfører, alene på scenen, "Everyday is a Holiday" efterfulgt af "Good Mornng", "Minnesoter" og "Boys Better" fra bandets "The Dandy Warhols Come Down" (1997)-album. Under ekstranummeret er det et noget mere udadvendt band, vi har på senen, underligt nok. Aftenens sidste nummer bliver "Ride" fra bandets debutalbum "Dandys Rule OK" (1995). Disse ekstranumre symboliserer en tid, hvor Dandy Warhols, sammen med bands som The Brian Jonestown Massacre og Black Rebel Motorcycle Club, var frontløbere i at genskabe en amerikansk undergrunds-rockgenre, der ikke var set siden Velvet Underground – men det er jo efterhånden ved at være en del år siden.
Med mindre Portland-kvartetten kan trække en original kanin op af hatten, ser det efterhånden ud til, at de er ved at være løbet tør for idéer.