Den Sorte Skole: Roskilde, Arena

Den Sorte Skole, Roskilde, Arena

Den Sorte Skole: Roskilde, Arena

Anmeldt af Jesper Buhl | GAFFA

Den Sorte Skole sejrede delvist på Arena, som tidligere har dannet rammen om dj-gruppens musikalsk eksploratoriske felttog gennem musikhistorien. Hvor deres 40-års-jubilæumsshow af naturlig årsager bød på masser af hit- og klassiker-potentiale, var der, fordi koncerterten tog udgangspunkt i skolens tredje og noget anderledes lektion, grund til at spekulere over, om publikum ville tage godt imod duoens nye, noget mere kunstnerisk ambitiøse musik.

Heldigvis var der både godt fyldt op i Arena og masser af god stemning om Den Sorte Skoles nye, mere ambitiøse og komplekse udtryk. Symptomatisk og heldigvis var koncerten rundet af duoens to kernekompetencer; Dj'ens sans for stemningsopbygning og kunstnerens sans for komposition. Således fik vi et velproportioneret mix af verdensmusikinflueret poesi og tunge, tunge beatdrevne bangers. Det var sidstnævnte, publikum mest højlydt reagerede på, men det virkede, som om folk også nød de mere lyriske passager.

Numre som det fremragende Formula Dub viste tydeligt, at skolemestrene havde taget den store eksamen i eklektisk og verdensafsøgendende poesi. Her herskede både fintfølende melodiøsitet og bastyngde. Og Dark Matters' visuals komplementerede smukt musikken, om det så var syredrivende oliefarver, truende monstre eller technokasser, der belyste de to læreres pensum.

Man kunne fortabe sig i lyden af af de enkelte samples. I skønheden af et handclap, i en dejlig snas analog støj, mens der blev kælet for de detaljerne på de digitalt opgraderede pladespillere, som formidlede duoens lydpatchwork af verdensomspændende, ofte strengeinstrumentsamplende kompositioner. Koncertens umiddelbare styrke var dens banger-forløsninger, og dens langtidsholdbare kvalitet var den allestedsnærværende poesi, også selv om en del af publikum valgte at takke af efter en time og dermed missede en del smukke højdepunkter.