The Heliocentrics : Sun Ra Stage, Vanguard Music Festival

The Heliocentrics , Sun Ra Stage, Vanguard Music Festival

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Jeg er ret vild med The Heliocentrics. Det engelske kollektiv udsendte for et par siden et særdeles vellykket album sammen med den etiopiske legende Mulatu Astatke, og de er et orkester, der står får en gang acid jazz, hvor inspirationer som Sun Ra, James Brown, Fela Kuti, de fransk-engelske syrehoveder Gong og Astatke skinner igennem. Ikke den værste reference, når der skal ske noget på en scene.

Til eftermiddagen på Vanguard Festival fik de lov til at spille et fuldt sæt, og tak for det! Med havde de en for mig ukendt slovakisk sangerinde, der adspurgt simpelthen bare hed Babs, men hun havde en interessant sjælfuld sang, som sine steder fik musikken til at lyde som ekkoer fra Bristol og især Massive Attack. Jeg så sidst orkestret på Jazzhouse i København, da de turnerede med Mulatu Astatke, men alene har de absolut en interessant profil, der er ret unik. Okay, der syntes at gå temmelig meget jam i nogle af numrene, men vi fik da også stramme afleveringer af klassikere som Kasalèfkut Hut, der var at finde på Inspiration Information 3 med Astatke, og her var det engelske kollektivs take på den rendyrkede etiojazz komplet med el-pianoet nede i bunden, en fed oplevelse. Her styrtede alle mod scenen.

Orkestret fik med den nye sangerinde en anden form end vanligt. Pludselig befandt jeg mig i en vibe, hvor det legendariske fransk-engelske syreband Gong kom frem på nethinden. Og på rejsen var der så mange mystiske ostinater – især på kompositionen A World of Masks – at man følte sig på vej ind i et tonalt Heart of Darkness, som var endda meget spændende. Men andre gange ville jam'en tage over, og så ramte orkestret grooves, der var mere ordinære.

Stadig en fed koncert med et orkester i konstant bevægelse.