Alkaline Trio: Lille Vega, København

Alkaline Trio, Lille Vega, København

Alkaline Trio: Lille Vega, København

Anmeldt af Sara Elisabeth Nedergaard | GAFFA

Arkivfoto

Punkrockerne fra Chicago i Alkaline Trio udgav tidligere på året deres ottende album "My Shame Is True" og gæstede i den forbindelse Lille Vega tirsdag aften, med deres første danske koncert nogensinde. Bandet blev dannet i '96 og har Matt Skiba som den tronende frontfigur, med Dan Andriano (bas og vokal) som trofast sidekick siden 1997 og Derek Grant på trommer siden 2001.

Lille Vega er tæt på udsolgt, hvoraf størstedelen af billetkøberne er mænd. Og det er et kønt – og lidt ømt – syn der møder en, når en flok fuldvoksne mænd skråler med på teksten "I don't know who your boyfriend is" fra sangen "Crawl" fra albummet "From Here To Infirmary" eller "I can hardly wait/until I get the sun and your lips both pressing on my skin" fra "Blue Carolina" fra bandets plade "Good Mourning" fra 2003.

Sidstnævnte album er en klar personlig favorit blandt Alkaline Trios otte studiealbum. Og at dømme ud fra publikums reaktioner er jeg ikke alene. "All On Black", "Donner Party" og især sidste nummer "This Could Be Love" er favoritter, når der skal nikkes med hoveder og skråles med. Også de to ekstranumre "Hell Yes" fra "From Here To Infirmary" og "Radio" fra "Maybe I'll Catch Fire" fra 2000 sætter gang i det i forvejen tændte publikum.

Bandet er helt veloplagt, omend Skiba vælger at droppe lyrikken lidt for ofte og i stedet lade publikum tage teten – om det er stemmebåndet, der er ved at svigte eller den dårlige lyd der gør det, er ikke til at sige. Men det er helt sikkert, at lyden simpelthen er for ringe. Niveauerne på Skibas og Andrianos mikrofoner er helt forkerte, og andenstemmen især fra Dan Andriano bliver helt malplaceret på grund af, at hans stemme kommer ud ti gange højere end Matt Skibas. Flere gange fumler Skiba også med øresneglen, hvilket kunne tyde på alt for lidt monitor.

På et spillested som Vega, der ellers er kendt for sit gode lydanlæg, er det bare ikke i orden, og en koncert der ellers ville have været på fire stjerner må "nøjes" med tre. Men tak for besøget til Alkaline Trio – det var længe ventet, og en fornøjelse.