x
The Weeknd: Kiss Land

The Weeknd
Kiss Land

The Weeknd: Kiss Land

GAFFA

Album / XO
Udgivelse D. 10.09.2013
Anmeldt af
Rune Schlosser

Abel Tesfaye formåede at skabe sig en voldsom omgang hype og omtale for sine tre mixtapes, der blev samlet på udgivelsen Trilogy i fjor. Udgivelser om livet på kanten, hvor snevejr har stået på vejrprognosen ganske ofte.

Klublivets ekstravagance er stadig altomsluttende, produktionerne er åbnet noget, og Tesfayes helt store udfordringer kommer til syne. Mens han på sine mixtapes havde en gudsbenådet fornemmelse for sin produktion og samplebrug, så er der flere eksempler på elementer, der ganske enkelt ikke tilfører noget ekstra til skæringerne. Et omdiskuteret eksempel er Belong to the World, hvor Portisheads Machine Gun summer i baghovedet (selvom det efter sigende ikke er samplet). Det markante beat står som en udviskende svær størrelse, der sammen med lag af stryg og af Tesfayes vokal fremstår både overproduceret og fyldt. 

Canadierens stemme er der nu stadig ingen, der kan sætte en finger på, hvor overlegen falsetvokal og r&b-fraseringer skaber glæde på især The Town og titelnummeret Kiss Land, hvor tunge beats, to-delte opbygninger og vellykkede modsætninger får tingene til at nå samme høje niveau, der også tidligere har været kendetegnende for ham. Flere gange har Tesfayes normalt små støvede minimalistiske produktioner måttet vige pladsen til fordel for større produktioner, som momentvis læner sig mere op ad en Michael Jackson og dennes 80'er-produktioner (og det er i øvrigt samme vokale liga, vi befinder os i). 

23-årige Abel Tesfaye har skullet levere en af årets absolut mest ventede debutskiver, hvor legepladsen fra mixtape-udgivelserne skulle løfte sig til "et rigtigt album". Der er fortsat flere af de fantastiske små stjerneglimt undervejs, men den kitschede og lidt for naive tilgang på Kiss Land lugter desværre for meget af én, der mistede sit fokus i jagten på toppen. Tre store stjerner.

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA