4 Guys From The Future, Broken Twin, High Wolf: Northern Winter Beat, Aalborg

4 Guys From The Future, Broken Twin, High Wolf, Northern Winter Beat, Aalborg

Anmeldt af Kristian Pedersen | GAFFA

Det tenderer til latterligt at påstå, at Danmark har fået sin egen polarklimatiske musikfestival. Men det minder altså om det. Nok indbyder man til frakker og vinterstøvler, når man lægger sine koncerter i slutningen af januar, og man skilter da også med, at festivalen skal fylde byen med lys og varme i en kold og mørk tid. Det er bare tæt ved ekstremt.

Nu er det andet år i streg, at Aalborgs spillesteder tilsammen arrangerer Northern Winter Beat. Begge år har et nysgerrigt og musikhungrende publikum måttet vade rundt i meterhøje snedriver, hen over isglatte pladser mellem byens mere eller mindre kendte koncerthuse, mens metrologerne inde i fjernsynet taler om kuldefaktor ned mod minus 20. Når vi alligevel bevæger os ud, er det, fordi arrangørerne Skråen, 1000Fryd, Huset og Studenterhuset igen i år har spillet bold med hinanden og hver deres katalog af kendt og ukendt fra Danmark og udlandet. De har kastet ting op i luften, set noget falde pladask til jorden, men også grebet en hel masse, som de ved fælles hjælp har haft mod til at placere i et spraglet musikprogram med omkring 30 navne fordelt over fire dage på kendte og mere utraditionelle scener.

Kellermensch, WhoMadeWho og lokale Thee Attacks er på programmet for at sælge billetter. Dangers Of The Sea, Navneløs og Baby In Vain slår et smut forbi på den vej, mange kritikere allerede mener er hastigt opadgående. Læg dertil artister fra Finland, Letland, Wales, Holland, Sverige og Tyskland. Hvad med den amerikanske singersongwriter Jeffrey Lewis eller Church Of Misery, der har tager doom-metal med fra Tokyo. Et armbånd giver adgang til det hele. De fleste spiller fra en halv til en hel time, og nedenstående er plukket fra programmet torsdag. Senere følger anmeldelser fra fredag og lørdag.

HIGH WOLF, HUSET torsdag 23.januar * * * *

På Huset i Hasserisgade, som i dag vist bare hedder Huset, spiller torsdag aften franske High Wolf og det lovende danske vidunderbarn Broken Twin.

High Wolf dækker over en eksperimenterende og særegen franskmand fra Rennes, hvis musik beskrives som mystisk og manipulerende. Trods hans spinkle opsætning med et simpelt bord dækket med diverse samplere og en elektrisk guitar stående ved siden af indhyller han omgående publikum i syret og effektfuld vellyd og understreger, det er på sin plads, at hans eneste reelle udgivelse hedder "A Guide To Healing". Musikken visualiseres på et bagtæppe, hvor filmene skifter mellem psykedeliske figurer over undervandsoptagelser af diverse gobler og til arabiske trommemusikere i ørkenen. Droner og diverse effekter fylder rummet op i de hasigt fremadskridende numre, der er så lange, at High Wolf vel kun spiller tre de knap tre kvarter, han er på. En meget anderledes, men herligt inddragende og syret oplevelse.

BROKEN TWIN, HUSET torsdag 23.januar * * *(Se billeder i GAFFAs gallerisektion)

25-årige Majke Voss Romme har i et par år trippet i undergrunden og allerede derfra høstet store roser i de største britiske musikmagasiner Pitchfork og NME. Debut-ep'en kom i efteråret 2012 og fik med blot fire sange stor opmærksomhed i udlandet. Broken Twin skrev for få måneder siden stor udenlandsk pladekontrakt, har netop turneret i Europa med det engelske band Daughter, og hun er da også at finde på GAFFAs "ones to watch" over mogendagens stjerner for 2014.

I forhold til High Wolf er her tale om en helt anden indadvendt oplevelse – også for indadvendt, der til tider gør det hele lige lovligt trægt. For sangskrivningen gør Broken Twin interessant, og Majke Voss Romme synger smukt. Denne aften er lyden perfekt og klar. Vokalen er altoverskyggende i front, og suppleres det meste af vejen kun af det klaver, hun selv spiller, samt violin fra Under Byens Niels Gröndahl, der fint sniger sig ind i musikken. Ved et par lejligheder erstattes klaveret af elektrisk guitar, uden det dog ændrer alverden på stemningen. Materialet er både fra forudgående singler og ep'er samt det debutalbum, der er varslet ude til maj. I det katalog er der allerede masser af kvalitet, men live virker Broken Twin næsten for genert og indelukket til at få det forløst, så det bliver siddende.

4 GUYS FROM THE FUTURE, 1000Fryd torsdag 23.januar * * * * (billedet)

Da det danske firkløver i oktober udsendte deres andet album "Adagio" på Oh No Ono-drengenes pladeselskab Tambourhinoceros, sagde de blandt andet, at pladen gerne må referere tilbage i tiden til bestemte skoler inden for rocken præget af musikalske tilfældigheder i indspilningsprocessen snarere end komplet og gennemproduceret lydæstetik. På det legendariske spillested 1000Fryd er vi listet igennem garageporten, forbi rygernes bænke og ad døren til venstre ind i det proppede og altid hyggelige spillested, hvor Bjarke Porsmose og hans besætning er mast ind bagerst i lokalet på den helt lave og i øvrigt nyanlagte scene.

4 Guys From The Future fremstår trods kun to udgivelser som et meget modent band, og medlemmerne har da også sammen og hver for sig bidraget til et utal af andre musikalske projekter. Denne aften henter bandet sange fra både seneste plade og debuten fra 2010. GAFFA's pladeanmelder har på netop de to udgivelser bemærket et mærkbart skridt fra en meget skæv, noget rodet om end charmerende debut til det mere gennemproducerede.

Live denne aften er der rigeligt med plads til at slå sig fri med lange instrumentale passager, og det er afgjort også det, der fungerer bedst. For når 1000Fryd er proppet som her, er der desværre for meget uro i geledderne til, at de mere stille og ellers så fine numre kommer til deres ret. Lyden bliver mudret, og det hele ender som et tapet. Mens vellyden udebliver, har 4 Guys From The Future held med at slå sig løs i den mere støjende ende af spekteret. Her kan Porsmose med god samvittighed smile anerkendende rundt til besætningen, der slår sig løs på bas, trommer og guitar. Det krævede lidt tilvæning, at lytteoplevelsen blev tvunget væk fra de modne og flotte pladeudgivelser, men det var slet ikke så skidt, som vi siger på disse kanter.