The Outside Track: Baltoppen, Ballerup

The Outside Track, Baltoppen, Ballerup

The Outside Track: Baltoppen, Ballerup

Anmeldt af Carsten Skov | GAFFA

Baggrundsbilledet på min bærbare computer er taget en solskinsdag på Howth, en halvø, der ligger godt en halv times togtur uden for Dublins centrum. Jeg kan tage mig selv i at lukke øjnene for igen at fornemme duftene, udsigten – og udsigten til en pint Guinness tappet på øllets hjemmebane.

Lige før koncerten med The Outside Track dukkede denne udlængsel op igen, nok var hjulpet på vej af gennemlytningen af bandets musik. Og så var der alligevel en lille skepsis. Kunne det mon lade sig gøre, at musikken kunne nå langt som til at formidle udsigten og duftene?

Musikalsk gensyn i Ballerup

Baltoppen i Ballerup er hjemsted for en klub, der særligt fokuserer på koncerter med keltisk musik, så de fem bandmedlemmer kunne med det samme føle sig hjemme blandt publikum. Det indledende instrumentalnummer "Drilling" viste fornemt, hvordan musikerne kunne fornemme, udfordre og florlet finde hinanden. Det tændte fra starten et publikum, der for en dels vedkommende nok kendte ensemblet fra en tidligere optræden samme sted, men som også tog åbent og hjerteligt imod den nye sangerinde.

Fiona Blacks sarte og lyse vokal stod således i fin balance med violin, harmonika, bodhrán – en særlig irsk tromme – og ikke mindst Allie Robertson på den irske harpe cláirseach – eller clàrsach, hvis man betragter den fra Skotland. Det rytmiske underlag kom både fra Cillian O'Dálaigh – den eneste hane i kurven – på guitar og fra de stepsko, som Cillian og Mairi Rankin kunne træde rytmen med og to-tre gange undervejs bryde ud i egentlig stepdans a la riverdance.

Nuvel, de har – som Allie Robertson udtrykte det – alle opholdt sig samtidigt i Dublin i cirka seks måneder, hvorefter de blev spredt for alle vinde blandt andet så langt væk som Cape Breton i Canada. Derfra er til gengæld hentet inspiration, blandt andet til det nye nummer "Peter's Dream", der handler om, hvordan livet i et lille tæt ø-samfund smuldrer i takt med, at fiskeri-erhvervet bliver udsultet.

Usædvanlig kærlighedssang

Så var der straks mere optimisme at hente i "Mountain", der efter Allie Robertsons udlægning var noget så usædvanligt som en irsk kærlighedssang med en happy ending. Sangen starter med, at kærligheden bliver tændt og spirer, for straks et par vers senere at beskrive parforhold, ægteskab og barn. "Things move fast in Ireland", som det blev sagt med lune. Tilsvarende lunt blev det beskrevet, hvordan Allie Robertsons arbejde med en hel musikalsk suite om whisky-fremstillingens mysterier efter meget besvær – og mange tømmermænd – var endt i et nummer, der hed … "Brandy". Jeg selv tænkte nu mere på ligheden mellem hendes harpe og billedet på den dåse Guinness, som stemningen og musikken helt indlysende havde opfordret mig til at anskaffe.

Stemningen bevægede sig på den måde ubesværet mellem vemod, lethed og til tider boblende glæde. Desuden spændte aftenens repertoire over både tradition og fornyelse. Fra "Hugo", en gammel sang, der blev sunget af arbejdere, som vævede stof til den traditionelle skotske kilt over "Neck Belly", der bød på franske romantiske strofer og samtidig referencer til St. Patrick's Day til den jazzede "The Panic", som blev flettet sammen med fransk/italiensk-klingende harmonikastrofer.

Dermed kan man som en efterhånden midaldrende herre, der grundlagde sin musikalske interesse ved at negle storebrors tidlige lp-plader med Rolling Stones, glæde sig over, at de fem unge medlemmer holder musikalske traditioner fra Irland, Skotland og Cape Breton i Canada ved lige, både som band og virtuoser på hver sit instrument.

På vejen ud var det derfor slet ikke nødvendigt at lukke øjnene for at genkalde sig Howth. Aftenens stemning og musikalske rejse med The Outside Track havde allerede genindlæst de mentale billeder.