Sizzla
Radical

Sizzla: Radical

Album / VP Records
Udgivelse D. 18.04.2014
Henrik Bæk

Indspilningerne stammer fra perioden mellem 1992 og 2003 og er alle produceret af den nu afdøde legendariske Philip Fattis Burrell. Sammen skabte de to nogle af Sizzlas bedste udgivelser til dato, herunder hans gennembrudsalbum Praise Ye Jah fra 1997, der er almindeligt anset for et af de vigtigste bevidste reggaealbum for sin tid.

Uanset om Sizzla behandler samfundets uretfærdigheder eller synger kærlighedssange, så gøres det på Radical (overvåget under ledelse af Fattis' søn Kareem Burrell) på den sædvanlige Sizzla-manér med en række ærlige, rå og tankevækkende tekster. Albummet giver prøver på en ung Sizzla i absolut topform på numre som Radical, Best Thing In My Life, I'm No Better, What's Wrong With The Picture, It's A Rocky Road og det opløftende Hardcore, der alle vækker minder tilbage til Praise Ye Jah-perioden, men rummer desværre også en række mindre overbevisende numre som det hiphop-inspirerede Fly High Fly Low og soulballaden All Da Time, der med fordel godt kunne have været undværet.

Musikalsk er der intet at udsætte, idet albummet er indspillet live i studiet med kendte musikere som Sly Dunbar, Steven Stanley, Earl ' Chinna ' Smith og Dean Fraser bag instrumenterne.

Siden Sizzla debuterede på reggaescenen tilbage i begyndelsen af 90'erne, har han unægtelig sat sit stempel på genren uanset den aktuelle stil eller trend. Det forrige album The Messiah (udgivet i 2013 på VP Records) indbragte ham hans første Grammy-nominering for bedste reggae-album, ligesom rapmogulen Jay Z for nylig samplede Sizzlas tidløse klassiker Solid As A Rock på sit seneste album, mens hiphop-kunstnere som 50 Cent og Ja Rule har brugt den samme melodi i deres sange.