I Break Horses : Roskilde Festival, Pavilion

I Break Horses , Roskilde Festival, Pavilion

Anmeldt af Finn P. Madsen | GAFFA

En koncert med I Break Hores kræver fordybelse. Den havde publikum mere end svært ved at affinde sig med under trioens Roskilde-koncert sent fredag aften. For eksempel ville min sidemand hellere diskutere med sin kæreste, hvor man kunne få den bedste flæskestegssandwich. Til publikums forsvar kan der dog siges, at som seancen skred kom kedsomheden snigende og gned tyngende søvn i øjnene. Den underskønne Medicine Brush åbnede smukt med dommedag trommer og Frederick Balcks florfede synthflader flankeret af Marie Lindéns krystalklare englevokal, mens scenens mørke roterende lyskegler skar igennem med en stemning af drivvåd melankoli.

Lige fra den tre år gamle debut Horses har den svenske duo I Break Horses ikke lagt skjul på deres musikalske tilhørsforhold til den britiske shoegazer-scene. På det seneste er duoen tilmed begyndt at flirte med navne som Fever Ray og Grimes. Live er gruppen udvidet til en kvintet for at skabe tyngde i lydbilledet, hvilket fungerer glimrende på You Burn og den sugende symfoniske Ascension. Her er pondus og krop, der er til at tage at føle på. Faktisk bliver forårets album Chiaroscuros fastlåshed og til tider mekaniske udtryk bliver udfaset her til fordel for et suverænt og levende lydbillede. På Denial og Load Your Eyes skrues tempoet i vejret for et mere danceorienteret udtryk. Især sidstnævnte gør sig glimrende med sit højtsvungne og hitorienterede omkvæd.

Mod slut taber koncerten dog pusten, hvor der går for meget minimalistisk beatbox over numre som Weigh True Words og Heart To Know. Det lyder, som om I Break Horses spiller den samme melodi om og om igen uden at tilføje nye seancer til deres svævende drømmerock, hvor de elektroniske beats dunker lidt for hult. At bandet tilmed har lydproblemer, hjælper heller ikke på en koncert, der i sin helhed var lidt for traurig og indadvendt.